v.v. Sweel maakt stap richting weekendvoetbal en kiest voor één prestatieteam

v.v. Sweel gaat komend seizoen met één prestatieteam verder. De hoofdmacht komt uit in de zondagcompetitie en zal de thuiswedstijden op sportpark ’t Alterbarg zoveel mogelijk op zaterdagavond spelen. Dat geldt ook voor het tweede team.

De thuiswedstrijden van Dames 1 en jeugdteam JO-19 zullen op zaterdagmiddag worden afgewerkt. Op beide speeldagen blijft recreatief voetbal mogelijk.

Dat is vrijdagavond door het bestuur van v.v. Sweel bekendgemaakt. Tijdens de instemmingsavond schaarde bijna 80 % van de leden zich achter het besluit. Uitgangspunt voor v.v. Sweel is dat er op beide wedstrijddagen reuring en sfeer moet blijven, met een evenwichtige spreiding over twee dagen.

Dilemma

Het kiezen voor de zaterdag of de zondag bleek een duivels dilemma. ‘De selecties van beide hoofdmachten en jeugdspelers van JO-19 waren niet unaniem in hun oordeel, maar ruim 80% was wél de mening toegedaan dat onze club met één prestatieteam verder moet. Het blijkt lastig voor spelers om de keuze voor speeldag vanuit verenigingsperspectief te bekijken. Persoonlijke voorkeuren hadden in sommige gevallen de overhand, maar als bestuur moeten we uiteraard naar het clubbelang kijken’, aldus voorzitter Alfred Vrieling.

Thuiswedstrijden zaterdagavond

Het bestuur heeft uiteindelijk gekozen voor het prestatievoetbal op zondag met zoveel mogelijk thuiswedstrijden op zaterdagavond, want daarmee komt men volgens Alfred Vrieling het meest tegemoet aan zowel de spelers van beide hoofdmachten (zaterdag en zondag) als van het JO19-team. ‘Bovendien is na een rondgang gebleken dat de zaterdagavond als speeldatum voor de thuiswedstrijden, op steun van een ruime meerderheid van de clubs in de zondagcompetitie van de 4e klasse D kan rekenen.’

Prioriteitenlijst

De vorming van één prestatieteam noemt het bestuur essentieel. ’Als we voor de toekomst het voetbal in Zweeloo en omstreken willen behouden en voetbal op niveau willen houden, dan moeten we keuzes maken. Eén van de belangrijkste redenen waarom de vorming van één prestatieteam op de prioriteitenlijst hebben gezet is, de krimp. Met de huidige aantallen spelers is het binnen afzienbare tijd niet meer mogelijk om op beide speeldagen een prestatieteam te kunnen formeren’, legt Alfred Vrieling uit.

Samengevoegde competities

v.v. Sweel is overigens voorstander van samengevoegde competities van zondag- en zaterdagclubs. ‘Weekendvoetbal wordt de toekomst en daar geloven we in. De scheiding tussen zaterdag en zondag zal naar verwachting binnen enkele jaren gaan verdwijnen en daar nemen wij nu al een voorschot op.’

Solide voetbalclub

In 2014 werd met een overweldigende meerderheid gekozen voor de oprichting van v.v. Sweel. ‘Een belangrijk doel van de fusie tussen ZBC en Sp. Zweeloo was om, samen met de leden, te bouwen aan een solide voetbalclub, waarbij de leden van beide verenigingen zich thuis zouden gaan voelen. Daar zijn we, nu vier jaar later, ruimschoots in geslaagd. Met elkaar voelen we ons thuis bij v.v. Sweel. Het is een echte familieclub.’ Vrijdagavond is een nieuwe stap gezet. ‘We creëren ons eigen weekendvoetbal en daarmee vergroten we de voetbalbeleving voor iedereen bij v.v. Sweel.’