Wasvrouw Alie Bosschers-Assen (72) in voetsporen van moeder Hillechien. “Ons gezin heeft destijds ziel en zaligheid aan de voetbalclub uit Zweeloo verleend”

Moeder Hillechien Assen draaide er als wasvrouw van de voetbalclub uit Zweeloo in ruim vijftig jaar tijd duizenden pakken wasmiddel doorheen, maar die imposante mijlpaal zal dochter Alie niet meer evenaren. Toch klopt het verhaal van ….zo moeder, zo dochter …..als een bus.

Alie heeft al weer jaren geleden het stokje van haar moeder overgenomen en is de vaste wasvrouw van de selectie van Sweel 1 en Sweel 2. Wekelijks zorgt ze er voor dat de voetbalkledij van de teams weer gewassen wordt en er piekfijn uitziet. Op een manier die kenmerkend is voor haar familie.

Alie is een telg uit een rasechte voetbalfamilie. Zelf heeft ze nooit tegen een bal aangeschopt, maar ze genoot van de niet geringe voetbalkunsten van haar broers Jan en Riekus, die jarenlang deel uitmaakten van de hoofdmacht.

“Ons gezin heeft ziel en zaligheid aan de club verleend”, blikt Alie terug. “Onze moeder heeft meer dan een halve eeuw met veel verve de rol van wasvrouw vervuld. Ze deed het wassen van de voetbalkleren in de zestiger jaren eerst nog met de hand. Toen nog voor alle zes seniorenteams!  We hadden iets van zes of zeven waslijnen dwars door de tuin gespannen.  Het was soms net een doolhof”, lacht Alie.

Ze wijst naar een oude wasteil en wasketel die op zolder staan. Door de tand des tijds aangetast. Gelukkig kwam er in het wasdomein al rap een moderne wasmachine en wasdroger.

Op de plek waar moeder Hillechien decennia lang – tot 88-jarige leeftijd (!) – de was deed voor vv Sweel, doet Alie dat anno 2023 nog steeds met dezelfde passie en clubliefde. “Wat mij betreft mag het seizoen weer beginnen. Het is vaste prik en zo blijf ik betrokken bij de club.”

Het blijft overigens niet alleen bij wassen en drogen. Als de shirts in ongerede zijn geraakt dan zorgt Alie met naald en draad voor de nodige herstelwerkzaamheden. “Het moet er natuurlijk wel spic en span uitzien”, zegt Alie.

Donderdag vieren Alie en Klaas het 50-jarig huwelijksfeest. We wensen Alie en Klaas nog vele jaren in goede gezondheid toe.