vv Sweel Vr 1 naar volgende bekerronde na spannende 5-4 overwinning

Het team van trainer/coach Martin Pronk trok in een spannende wedstrijd tegen Staphorst aan het langste eind.
Hieronder een verslag van Staphorster zijde, van de website Tweenul.nl.

ZWEELOO – In de eerste knock-out ronde van de KNVB-beker verloor Staphorst VR1 in Zweeloo met 5-4 bij Sweel VR1, na een 1-1 stand bij de pauze.

door Ronald Jager – Staphorst

De wedstrijd in Zweeloo zou om 14.30 uur beginnen, maar de thuisclub was vergeten een scheidsrechter te regelen. Deze werd alsnog opgetrommeld en om 14.50 uur werd er dan afgetrapt. De eerste kans in de derde minuut voor de thuisclub, een schot werd door keepster Hoeve eenvoudig gepakt. Na een verkeerde terugspeelbal redde Hoeve ook knap op een harder schot, de daaruit volgende corner werd over het doel gekopt. Hilboezen raakte licht geblesseerd, maar kon na een korte blessurebehandeling toch verder. In de tiende minuut de eerste kans voor Staphorst VR1. Na een goede aanval over de rechterkant via Konterman kreeg Klaasje van Veen een schietkans, haar poging ging net naast. Negen minuten later kwamen de geel-blauwe Staphorsters wel op 0-1. Elsbeth Knol kon alleen op de keepster af, omspeelde haar keurig en schoof de bal rustig binnen. Een minuut later moest Hilboezen alsnog het veld verlaten, voor haar kwam Larissa Vos binnen de lijnen.

Gelijkmaker

Twee kansen voor Sweel VR1 leverden geen gelijkmaker op. Uit een corner werd de bal ineens genomen, de bal ging net naast, een schot was een prooi voor Hoeve, die ook een volgende schietkans van de thuisclub goed pakte. Evenals Knol mocht ook een speelster van Sweel VR1 alleen op de keepster af, Hoeve dwong haar goed naar de buitenkant en plukte de aanvalster de bal van de schoen. Twaalf minuten voor rust de gelijkmaker. Een speelster van Sweel VR1 kreeg wat teveel ruimte van de verdediging en schoot de 1-1 binnen. In de blessuretijd voor beide ploegen nog een kans. Hoeve redde op een schot van Sweel, aan de andere kant schoot Evelien Mussche de bal net naast na een goede combinatie. Ruststand 1-1.

Tweede helft

In de rust werd niet gewisseld en werd uitgebreid gesproken over hoe de vele positiewisselingen voorin aan te pakken bij de thuisclub. Na een discussie werd besloten dat de zonedekking toegepast bleef en niet tot mandekking werd over gegaan. Staphorst VR1 startte in ieder geval vel. Een goede aanval via Melissa Konterman en Judith van der Veen bracht de bal bij Klaasje van Veen, die net naast schoot. Sweel bleef echter ook gevaarlijk. Een schot van dichtbij ging net naast, twee volgende schoten waren beiden een prooi voor Hoeve. Melissa Konterman ging alleen op het doel af en schoot de bal rakelings naast. Konterman kreeg na een goede individuele actie een nieuwe kans, dit schot ging via een verdediger corner. In de 59ste minuut de 1-2 voor Staphorst VR1. Na goed doorzetten van Judith van der Veen was het Klaasje van Veen die de nieuwe voorsprong op het scorebord zette. Twee minuten later was het al weer 2-2, in het midden stond een Sweel-aanvalster vrij , zij schoot deze kans beheerst raak, in de rechterhoek. Drie minuten later kwam Staphorst VR1 voor de derde keer op voorsprong.

Weer gelijk

Konterman met de assist op Elsbeth Knol, die haar tweede doelpunt aantekende en de 2-3 in de boeken schoot. Op dat moment had bovengetekende – als coach – de wedstrijd beter op slot kunnen zetten en achterin voor zekerheid kunnen en misschien wel moeten kiezen. In plaats daarvan werd gegokt op het maken van de 2-4 en een voortijdige beslissing. Hoewel we nooit zullen weten hoe de wedstrijd was geëindigd als dit wel was doorgevoerd, bleef de aanvallende tactiek gehandhaafd. Een minuut na de 2-3 een strafschop voor Sweel VR1 vanwege een handsbal. Onberispelijk en hard werd de bal door het midden binnen geschoten en dat betekende 3-3. Twee minuten na deze gelijkmaker kwam Sweel VR1 voor de eerste keer op voorsprong. Een aanvalster mocht alleen op Hoeve af en schoot beheerst de 4-3 binnen. Staphorst VR1 probeerde na deze twee tegenvallers de rug te rechten. Knol gaf het goede voorbeeld, maar haar schot ging net naast. Evelien Mussche schoot eerst op de paal en zag de poging hierna door de keepster gestopt worden. Eslie Hilboezen was inmiddels toch weer binnen de lijnen gekomen, omdat nu Vos aangaf niet verder te kunnen. Hilboezen liet zich gelden met een schot, dat door de keepster gestopt werd. Tien minuten voor tijd werd het 4-4. Na goed voorbereidend werk van Iris van der Spaa en Klaasje van Veen was het Judith van der Veen die voor deze gelijkmaker zorgde. Sweel VR1 raakte de lat en in de rebound redde Hoeve sterk op een knap schot. Een schot van Evelien Mussche van afstand miste de juiste richting.

De beslissing

In de 88ste minuut het, naar later zou blijken, laatste doelpunt van de wedstrijd. Sweel VR1 scoorde voor de vijfde keer dit duel en zette de stand op 5-4. Staphorst VR1 moest nu alle risico’s nemen en Van der Spaa schoof door. Aranka Mussche werd bestraft door de scheidsrechter terwijl ze een schouderduw gaf, haar tegenstander moest hierbij wel het veld verlaten met een blessure. De vrije trap werd goed ingeschoten, maar Hoeve redde knap. De scheidsrechter liet, mede door de blessures en na de 5-4 het proberen van tijd te winnen door de thuisclub ruim vijf minuten blessuretijd voetballen, maar Staphorst VR1 slaagde er niet meer in de 5-5 en daarmee een strafschoppenserie af te dwingen.