vv Sweel opgelucht en blij met steun gemeente Coevorden : “Noodfonds energie zorgt voor compensatie torenhoge energierekening en verschaft ons lucht“

Sportclubs, dorpshuizen en zwembaden in de gemeente Coevorden krijgen in ieder geval komend halfjaar compensatie voor de hoge energieprijzen. Dat heeft de gemeenteraad afgelopen dinsdagavond tijdens de begrotingsvergadering besloten.

De compensatie geldt in ieder geval voor de periode november 2022 tot en met april 2023. Daarna volgt er een evaluatie.

Noodfonds is echt nodig

Dat noodfonds is volgens bijna alle raadsfracties ook echt nodig. Namens de Coevorder voetbalclubs luidde Anton Nevels vorige week al de noodklok tijdens de eerste sessie van de begrotingsvergadering. Nevels refereerde aan het feit dat de energiekosten van clubs naar schatting verdrievoudigen en in sommige situaties zelfs nog meer.

Clubs hebben het al lastig genoeg

De gemeenteraad was er dinsdagavond in het slotdebat helder over. “Laagdrempelige sport- en maatschappelijke voorzieningen moeten in deze uitzonderlijke omstandigheden juist overeind worden gehouden. Clubs en dorpshuizen hebben het al lastig genoeg, het is kommer en kwel en de gemeente moet op zeer korte termijn te hulp schieten.”

Alle zeilen bijzetten

Voorzitter Anita Klingenberg van vv Sweel is opgelucht en blij dat de kogel door de kerk is. “Dankzij deze motie verschaffen we ons voor de komende zes maanden in ieder geval lucht. We doen wat we kunnen,  maar moeten alle zeilen bijzetten om de sport betaalbaar te houden. Met het instellen van dit noodfonds blijven de exploitatielasten in ieder geval binnen de perken, de verenigingsactiviteiten gewaarborgd en lijken forse contributieverhogingen afgewend.”

Drastische maatregel

Vv Sweel nam vorige maand al een drastische maatregel om douches op maandag en dinsdag op slot te doen, maar voor de langere termijn is dat geen oplossing. “Op dit moment zijn we nog een gezonde vereniging, daar werken we met elkaar ook hard voor. Maar als je bedenkt dat we elke maand 2.500 euro extra kwijt zijn aan energielasten – op jaarbasis van 15.000 euro naar 45.000 euro – dan teren we wel heel hard in op onze reserves.”

Leden kwijtraken

Voor het clubbestuur van vv Sweel voelt het goed dat de gemeente Coevorden de zorgen deelt en de clubs gaat compenseren, “zodat de torenhoge energielasten niet ten koste gaan van onze exploitatie en onze leden niet met forse contributieverhoging opzadelen. Met als gevolg dat we leden kwijtraken. Sport en ontspanning moet hoe dan ook laagdrempelig blijven. Tijdens de afgelopen coronaperiode hebben we gezien hoe belangrijk het is dat we samen kunnen sporten, dat de sociale contacten overeind blijven.”

Bijzondere ledenvergadering op 8 december

Anita Klingenberg benadrukt dat vv Sweel er vrijwel niet aan zal ontkomen om de contributie in het nieuwe jaar (tijdelijk) te verhogen. “Een contributieverhoging doen we alleen met goedkeuring van de leden. Daarom vindt er op donderdag 8 december om 19.00 uur een bijzondere ledenvergadering plaats over de energielasten. Alle suggesties zijn uiteraard welkom om het energieverbruik naar beneden te krijgen. Noteer deze datum alvast en beslis dan mee over wat voor onze vereniging en onze leden de beste optie is.”