vv Sweel kijkt weer tevreden terug op Kaboutervoetbal

vv Sweel blikt met een tevreden gevoel terug op het Kaboutervoetbal 2023, dat de afgelopen weken onder leiding van Gerwin Stevens op ’t Alterbarg werden verzorgd.

Het Kaboutervoetbal staat bij vv Sweel al meer dan twintig jaar op de kaart staat. Bestuurslid Henri Hooge schetst het belang van deze voetbalactiviteit: “Het blijft hartstikke mooi om de jongste kinderen een aantal weken als club onder de hoede te hebben en ze te interesseren voor voetbal. Dit jaar mochten we een groep van tien kinderen verwelkomen. De verwachting is dat ze weldra de overstap naar de jeugdafdeling van vv Sweel maken. Dat is uiteindelijk ook ons doel!”

Spelenderwijs kinderen interesseren voor voetbal

Kaboutervoetbal noemt Henri een ideale manier om jonge kinderen spelenderwijs kennis te laten maken met voetbal, zonder de verplichting om direct lid te worden. “Voetbal is leuk en sociaal en daarom kan je er niet vroeg genoeg mee beginnen. Met Kaboutervoetbal willen we de leeftijdscategorie van 4-5 jarigen op een leuke en laagdrempelige manier interesseren voor sport en bewegen. De praktijk heeft geleerd dat het ook ideale opstap is naar de jeugdopleiding van vv Sweel.

Een van eerste paragrafen van Jeugdbeleidsplan

Het beleidsonderdeel ‘Kaboutervoetbal’ is ook een van de eerste paragrafen in het Jeugdbeleidsplan van vv Sweel. De jeugdafdeling van een voetbalvereniging kan volgens Henri vergeleken worden met een basisschool. Als leerkracht kent hij de praktijk en worden kinderen volgens een visie en een plan op de basisschool stapsgewijs voorbereid op de overgang naar een middelbare school. “In de periode dat kinderen deel uitmaken van de jeugdafdeling van de voetbal worden zij voorbereid op de overgang naar de senioren. De rol van de vereniging, de begeleiding en de ouders is: het steeds beter leren spelen van wedstrijden mogelijk maken. Het gaat dus vooral om organiseren en ontwikkelen.”

Een feest om met voetbalgarde aan de slag te gaan

Gerwin Stevens is al vele jaren actief voor de jeugdopleiding en was de afgelopen twee jaar als trainer-coach ook aan het Kaboutervoetbal verbonden. Het is voor hem ieder voorjaar weer een feest om met de jongste voetbalgarde aan de slag te gaan. Het s zeker uitdagend om de allerkleinste voetballertjes training te geven, maar Stevens heeft inmiddels ervaring genoeg om met oefeningen en trainingsvormen de jongste jeugd te boeien.“

Voetbalfamilies voorbij zien komen

Henri en Gerwin hebben de voorbije jaren vele voetbalfamilies bij het Kaboutervoetbal voorbij zien komen. ‘Een aantal van spelen nu in de hogere jeugdteams en zelfs ons eerste team zijn er deelnemers van het eerste uur geweest.” Kaboutervoetbal is bij vv Sweel een vast onderdeel van de voetbalontwikkeling geworden en staat ook volgend seizoen zeker weer op de kaart.

De laatste training stond afgelopen woensdag onder leiding van Diane Bruinsma.