vv Sweel 1 (zat) wint topper tegen Tiendeveen

Na twee vrije zaterdagen op rij stond de topper tegen Tiendeveen op het programma. Op een erg slecht bespeelbaar veld, knokten de mannen uit Sweel zich naar een 2-1 overwinning en behielden zo de ongeslagen status.

Het nieuwe complex van Tiendeveen leek in eerste instantie een mooi decor voor de topper tussen de nummer 1 en nummer 3, helaas speelde de gemeente niet mee en hadden zij in hun wijsheid besloten enkele ladingen wit zand op het veld te strooien. Dit maakte het voetbal er van beide kanten niet beter op. De vele supporters kregen dan ook geen beste wedstrijd te zien. Waar Sweel wel probeerde te voetballen, kwamen veel ballen niet aan en speelde Tiendeveen voornamelijk de lange bal op de sterke spits Beekelaar.

Toch konden de meegereisde supporters al snel juichen, al na 5 minuten zette, wie anders dan, Bertin Kiers de bezoekers op 1-0. Een corner werd door Vincent Kok hard op de lat gekopt, in de rebound kon Kiers vrij binnen koppen.
Vier minuten later konden de supporters van Tiendeveen bijna juichen, na een fout in de verdediging had Beekelaar de bal voor het inschieten maar keeper Jaap Haan redde bekwaam.
Tiendeveen was hierna de gevaarlijkere ploeg, kreeg wat kleine kansen maar wist deze niet af te maken. Zo had wederom Beekelaar de bal voor leeg doel in kunnen schieten maar hij mikte over. Aan de andere kant kwam Sweel er af en toe voetballend uit en in de 30e minuut had Kiers de 2-0 op z’n schoen, een goede actie aan de zijkant van de ingevallen Egbert Vugteveen kon helaas niet worden verzilverd.

Een schrikmoment aan Sweeler zijde in de 40e minuut, Kiers bleef na een duel kermend op het gras liggen. Schouder uit de kom. Hij werd vervangen voor Thomas Kamman.
Even later maakte Kok de 2-0, ware het niet dat hij, onterecht, werd teruggefloten voor buitenspel. Geen goal, maar wel met een voorsprong de rust in.

Na rust was het Sweel die het betere van het spel had, echte kansen werden er niet gecreeërd. Tiendeveen was enkele momenten gevaarlijk met schoten van afstand. Het gevaarlijkste schot kwam van laatste man Hendrik Bakker, maar keeper Haan had een antwoord op de ‘zwabberbal’.
De grootste kans om afstand te nemen kwam in de 66e minuut, een vrije bal van Vugteveen kon ternauwernood overgetikt worden door keeper van Zwol.
Vlak daarna ging het toch mis, Duncan de Bruin kreeg de bal tegen zijn hand aangeschoten, opzettelijk oordeelde de scheids. De penalty werd ietwat gelukkig binnen geschoten door Pieter Bakker. Een domper voor de mannen van Bert Wiebing, die tot dan toe verder weinig weggaven. Desondanks werd er gestreden voor de drie punten, maar ook Tiendeveen rook bloed. De ruimtes aan beide kanten werden groter maar beide keepers bleven eenvoudig op de been.

Toch gingen de drie punten mee naar Sweel. In de 78 minuut bracht Vugteveen een afgeslagen corner voor de voeten van Kamman, deze bedacht zich niet en lepelde de bal behendig in de verre hoek buiten het bereik van keeper van Zwol. Een explosie van vreugde aan Sweeler zijde was het gevolg.
Met man en macht werd gestreden om de overwinning binnen te halen en toen de scheidsrechter na 6 minuten, terechte, blessuretijd voor het einde floot was de blijdschap dan ook groot.

Op naar de volgende topper, thuis tegen Veendam 1894.