vv Sweel 1 (zat) pakt koppositie na overwinning op NWVV

VV Sweel 1 heeft de koppositie gepakt na de 5e speelronde in 5F, een klinkende 5-1 overwinning op NWVV en verlies van NKVV plaatst de mannen van trainer Wiebing bovenaan in de competitie.

Tijdens de eerste helft leek niets erop dat het een grote uitslag zou worden. NWVV was de bovenliggende ploeg met het betere van het spel. De eerste minuut stond nog niet op het scorebord en NWVV had al een levensgrote kans gemist, keeper Jaap Haan kwam als winnaar uit de strijd in een een-op-een situatie. Een opvallend zwak moment in de anders zo alerte verdediging van de Oranje-Zwarten. NWVV zette het eerste kwartier veel druk en kwam er af en toe gevaarlijk uit via de zijkanten. Voor Sweel was het voornamelijk tegenhouden de eerste minuten, kansen waren er niet. Toch kwam Sweel wel op voorsprong. In de 25e minuut slalomde Bertin Kiers de 16-meter binnen en kon alleen gestopt worden door een overtreding. De penalty werd benut door Vincent Kok.

Sweel kon niet lang van de voorsprong genieten, amper drie minuten later lag de gelijkmaker er al in. Na weer een snelle aanval over de linkerflank kon de spits van NWVV vrij inkoppen en liet Haan kansloos. Gezien het spelbeeld een terechte gelijkmaker. Ondertussen zat Sweel beter in de wedstrijd en werd er langzamerhand een overwicht gecreëerd. In de 33e minuut kwam Kiers er goed langs en kon de bal vlak voor de lijn nog voorgeven. De bal belandde bij Bert Jan Volders, die niet nadacht en de bal vol op de slof nam en hard binnenschoot, 2-1. Zo kon Sweel richting de rust met de gewenste voorsprong, al moest Haan nog een keer handelend optreden bij een puik afstandsschot.

Na rust, met Jasper van der Veen voor Volders, was Sweel de betere ploeg. NWVV werd nauwelijks nog gevaarlijk en Sweel kwam er zo nu en dan gevaarlijk uit. Uit een van die aanvallen scoorde Kok zijn tweede van de middag. Een prima pass van Maarten Moes werd op waarde geschat door Kok en hij rondde beheerst af. Hierna was het verzet van NWVV helemaal gebroken en kon Sweel vrijuit voetballen. Al verzuimde het de score uit te breiden, zo waren Jeroen Seubers en Van der Veen dichtbij hun eerste goal, maar hadden ze het vizier niet op scherp staan. De vierde goal viel toch en kwam op naam van Kiers, na een verfijnde pass van Kok kon hij de bal in de verre hoek plaatsen.

De koek was nog niet op, de laatste goal van de middag kwam weer op naam van Kiers, zijn negende van de competitie. Een verre uittrap van keeper Haan werd verlengd op de ingevallen Thomas Kamman. Deze kwam vrij voor de keeper, maar was niet zelfzuchtig en schonk de goal aan de meegelopen Kiers.

De 6-1 had nog kunnen vallen, ware het niet dat de, verder prima leidende, scheids midden in de aanval voor het einde floot.

Na afloop bleek dat concurrent NKVV verloren had en Sweel hierdoor de koppositie pakte, wat uiteraard reden was voor een klein feestje in de kleedkamer.
Volgende week wordt er gespeeld achter de Veenkerk tegen VEV uit Klazienaveen Noord.