Voorbeschouwing Sweel (zat) 1 – Amicitia VMC (zat) 1

Sweel (zat) – Amicitia VMC is een duel tussen de nummer 11 en 5. De hoofdmacht van Sweel wacht nog steeds op de tweede zege van het seizoen. Afgelopen zaterdag ging het uitduel tegen subtopper SVBO met 2-0 verloren. Het was een rommelige wedstrijd waar de ploeg uit Barger-Oosterveld verdiend met de zege aan de haal ging.

Voor Amicitia VMC was de laatste wedstrijd tegen NWVV er één om heel snel te vergeten. Dat de stad-Groningers de drie punten mochten bijschrijven was eigenlijk het enige positieve feit. Na het zure verlies tegen HS’88 zou men een getergd Amicitia verwachten, temeer de ploeg dit seizoen zo hoog mogelijk wil eindigen. Het was echter de tegenstander uit Nieuw-Weerdinge die liet zien hoe je een wedstrijd moet beginnen. Bij Amicitia liep het op zijn zachtst gezegd niet en de ploeg ging daarom verdiend met een 4-1 achterstand de rust in.

Robin Broekema verkleinde in de 50e minuut de marge naar 4-2 en een fractie later schoot Thomas Mirck zijn tweede van de middag binnen: 4-3. Robin Broekema bracht de ploegen in de 89e minuut weer op gelijke hoogte.  Via een merkwaardige eigen goal pakte Amicitia alsnog de overwinning: 4-5.

AMICITIA VMC : CLUB MET EEN RIJKE HISTORIE

v.v. Amicitia VMC behoort qua ledenaantal tot de middelgrote verenigingen van de stad Groningen. De club heeft naast de zaterdag- en zondagafdeling een damesteam en meerdere jeugdteams. De club beschikt over een eigen accommodatie met een gezellige kantine en kleedkamers. Samen met de verenigingen Oranje Nassau en Blauw Geel maakt de club gebruik van drie voetbalvelden en twee nieuwe kunstgrasvelden, gelegen aan de Helperzoom achter de nieuwbouwwijk “Klein Martijn”. Amicitia VMC is een sprankelende voetbalclub, die zich op een aantal manieren probeert te onderscheiden van vele andere clubs in Stad en Ommeland.

Hoewel Amicitia VMC geen studentenvereniging is zijn er veel (ex-)studenten lid. Deze leden voelen zich uitstekend thuis binnen de club, waar overigens ook niet-studerende leden voetballen. Een prettige mix, zou je kunnen zeggen. Amicitia VMC heeft als basis een rijke historie, welke onder meer onderstreept wordt door een reünistenvereniging die zeer goede contacten onderhoudt met de moedervereniging. Twee belangrijke tradities zijn verder het jaarlijks terugkerend ‘Mix-toernooi’, en het jaarlijkse winter-mix-zaalvoetbaltoernooi. Deze toernooien zijn typerend voor de club. Jong en oud, vrouw en man, selectie en recreatie, op deze dagen dragen zij de oorspronkelijke gedachte van de club uit: vriendschap. Vriendschap uit zich ook in de vele vrijwilligers die zich op allerlei manieren bezighouden om de club draaiende te houden of juist een extra dimensie toe voegen. Verder mag de vereniging trots zijn op een creatieve redactie van de website, een actieve sponsorcommissie, een stimulerend jeugdbestuur, een deskundige technische commissie en een kantinecommissie, die in samenwerking met de elftallen de kantine uitstekend runt.