Voorbeschouwing : Jarne Woltman (18) keert terug op het oude nest bij v.v. Weerdinge

Zondagmiddag staat er voor Sweel en Weerdinge een belangrijk duel op het programma. Op ‘t Alterbarg zal er om 14.00 uur worden afgetrapt tussen de nummers 2 en 10 van de derde klasse D. Het verschil tussen beide ploegen is zes punten, waarbij het doel van de equipe uit Weerdinge is om dit gat te verkleinen en dat met de onderste ploegen juist te vergroten. Voor Sweel geldt een andere opdracht: de subtopper wil de aansluiting met koploper SVV’04 uit Schoonebeek.

Aan de vooravond van het duel komt Jarne Woltman aan het woord.

Jarne draagt dit seizoen weer de clubkleuren van v.v. Weerdinge. De 18-jarige beloftevolle aanvaller is teruggekeerd op het oude nest. “Sportpark De Luwte voelt voor mij als thuiskomen.”

Om zijn ontwikkeling als jeugdspeler te kunnen waarborgen, maakte Jarne op 12-jarige leeftijd de overstap van Weerdinge naar Valthermond. “De jeugdafdeling van Weerdinge had het destijds lastig en liep deels leeg. Voor mij was dat het sein om mijn heil elders in de regio te zoeken. Ik wilde hoe dan ook met leeftijdsgenoten spelen en liefst op competitieniveau, maar toch had ik wel in mijn achterhoofd om ooit terug te keren bij Weerdinge.”

Ambitie en clubliefde

Een mengeling van de ambities en clubliefde bracht de Emmenaar deze zomer terug bij de zondag derdeklasser. “Bij Valthermond JO19 verliep het niet meer helemaal op rolletjes. Veel trainingen en wedstrijden werden afgelast en voor mij was het tijd om de balans op te maken.”

Toekomstvisie

De toekomstvisie van v.v. Weerdinge sprak hem aan. “De club wil met de komst van nieuwe spelers en trainer-coach Geert Katoen weer terug maar een hoger niveau. Daarnaast keerden er ook oud-teamgenoten terug, al met al een mooie basis om weer stappen voorwaarts te maken.”

Positief gevoel

Toch kijkt hij wel met een positief gevoel terug op de periode bij Valthermond. “Ik heb me op sportpark De Meent goed weten te ontwikkelen. Bovendien is Valthermond een gezellige club waar ik veel nieuwe vrienden heb gemaakt.”

Multifunctionele aanvaller

Jarne Woltman is een multifunctionele aanvaller, die als spits kan spelen of om een diepespits heen, en eventueel ook vanaf de flanken. “De trainer kan me voorin dus overal neerzetten. Bij Weerdinge speelde ik de laatste wedstrijden veelal op de linkervleugel. Ik denk dat dat ook de beste positie voor me is.” Hij krijgt in deze rol ook de vrijheid om daar op te duiken waar de vrije ruimte ligt en ook veelvuldig richting zijn eigen middenveld terug te zakken.

Ambities

Woltman is zo gretig, altijd en overal. Een speler met een groot scorend vermogen, maar hij wil ook geen goal tegen krijgen. ”Ik wil eigenlijk altijd spelen. Het liefst doe ik niets anders dan voetballen.”

Overstap vraagt gewenning

De aanvaller heeft altijd al een neusje voor de goal gehad. “Ik maakte bij Valthermond al veel goals en die lijn zet ik de laatste weken voort bij Weerdinge. De overstap van de jeugd naar de senioren zal zeker gewenning vragen. Als aanvaller krijg ik het dit seizoen dus iets lastiger krijgen, want ik moet nu opboksen tegen fysiek sterke verdedigers van de tegenstanders. Daar zal ik me wel tegen moeten wapenen”, zegt Woltman, die aan NHL Stenden in Emmen bezig is met de PABO-opleiding.

Ontwikkelpunten

Ontwikkelpunten zijn er ook nog zeker. ”Ik moet meer rust aan de bal hebben en ook de loopacties kunnen efficiënter. Verder is het voor mij ook nog even zoeken in het nieuwe team, maar positiekiezen en samenwerken gaat steeds beter. We zijn al goed op elkaar ingespeeld.”

Minimaal plek 8

Voor Jarne Woltman is het seizoen geslaagd als Weerdinge minimaal op plek 8 gaat eindigen, “maar ook dat we het publiek weer kunnen vermaken met aantrekkelijk voetbal en een aansprekend doelsaldo. Dat ontbrak er vorig seizoen nog wel eens aan.” De tegenstanders in de 3e klasse D zijn in ieder geval gewaarschuwd. “Ik denk dat we met dit team veel ploegen kunnen verrassen. Ze treffen een heel ander Weerdinge dan vorig seizoen.”

Het duel Sweel – Weerdinge begint zondagmiddag om 14.00 uur.

Bij de foto : Jarne Woltman (18) speelt dit seizoen weer in de clubkleuren van v.v. Weerdinge. (Foto: Rody Bal)