Voetballoopbaan Boris Rasevic (18) in stroomversnelling

Boris Rasevic leerde de fijne kneepjes van het voetbal op sportpark ‘t Alterbarg in Zweeloo. Hij maakte in Zweeloo en omstreken veel voetbalvrienden. Inmiddels staat Rasevic aan de vooravond van een fantastische loopbaan als profvoetballer. Een jongensdroom komt ui! Boris maakt grote furore bij eredivisionist PEC Zwolle. De 18-jarige beloftevolle speler debuteerde op 30 november j.l. in de eredivisie. Op dit moment is hij de enige centrumspits in de selectie van Ron Jans na het vertrek van Fred Benson en Guyon Fernandez.

Boris Rasevic stapte in 2006 vanuit Zweeloo de grote voetbalwereld in. Hij kwam in dat seizoen uit in het D1-team van FC Emmen. De schaduwspits, de doelpuntenmaker, de centrale middenvelder. Uit alles bleek toen al dat Boris Rasevic een zeer veelzijdig speler was.

Hij zat op dat moment in groep 8 van de openbare basisschool De Anwende in Aalden en had in die tijd bijna elke vrije minuut een bal aan zijn voet. Lag de bal stil, dan dacht hij of keek hij naar voetbal Met zijn moeder Marijana en zus Bojana als zijn allergrootste supporters.

Uren pratend over techniek en tactiek probeerden de jeugdtrainers en coaches van FC Emmen Boris verder te begeleiden op weg naar een fantastische voetballoopbaan. Boris voelde zich helemaal in de wolken bij het D1-jeugdteam van de Drentse profclub. De jonge voetbalreus was gebrand op voetbalsucces. En proefde bij FC Emmen al een tikkeltje de sfeer van professionaliteit. Nooit te laat komen. Afspraak is afspraak. Ja trainer, nee trainer. ‘Maar’, zo zei moeder Marijana in 2006, ’toch heeft de menselijke benadering steeds de boventoon. Gelukkig!’

Bij zijn overgang in 2006 van Zweeloo naar Emmen sprak Boris wijze woorden. ‘De overtuiging dat je het wellicht haalt in het profvoetbal is onmisbaar óm het daadwerkelijk te halen. Wie niet in zichzelf gelooft, redt het nooit. Al heb je nog zo veel talent.’ En meer nog dan schijnbewegingen en de diverse spelsystemen, wist Boris als 11-jarige hoe belangrijk het is om super gemotiveerd te zijn. ‘Vooral bij voetbal is dat ontzettend belangrijk. Je moet je altijd in het zweet willen werken, fanatiek zijn.’ Geen angst om te falen?, zo vroegen wij in 2006 aan de mooie jonge voetbalheld. ‘Vaak, maar als je echt je best doet, mislukt er zelden iets.’

Het is nu augustus 2014. De voetbalontwikkeling van Boris Rasevic is in een stroomversnelling geraakt. Er ligt een mooie sportieve toekomst open voor de speler die op sportpark ’t Alterbarg in Zweeloo is opgegroeid. Via FC Emmen/sc Heerenveen kwam hij drie jaar geleden bij PEC Zwolle terecht. Boris heeft met name in Zwolle een super ontwikkeling doorgemaakt. Hij is uitgegroeid tot een meevoetballende spits, gekenmerkt door zijn koele, efficiënte maar ook veelal sierlijke afwerking.

Rasevic is bezig aan zijn derde jaar bij PEC Zwolle: ,,Het is een leerzame ervaring. Op de trainingen probeer ik me steeds verder te ontwikkelen. Zo ben ik momenteel veel met krachttraining bezig om fysiek sterker te worden.”

Op 30 november j.l. maakte zijn debuut heeft voor het 1e elftal van PEC Zwolle. Boris viel tijdens het Eredivisieduel tegen RKC Waalwijk een kwartier voor tijd in. Door zijn ontwikkeling en prestaties heeft hij de kans gekregen om de volgende stap te nemen, dat is namelijk het veroveren van een plek binnen de selectie van PEC Zwolle. Tijdens zijn debuut heeft hij, binnen 15 minuten, laten zien dat hij ook tijdens een Eredivisieduel de rust kan behouden, het overzicht kan behouden en als aanspeelpunt kan fungeren. Tevens heeft hij laten zien dat hij binnen het strafschopgebied zeer gevaarlijk kan zijn. Daar hij ook fysiek zijn mannetje stond en ook in dat kleine kwartier zijn techniek op het veld heeft laten zien, kan Boris terugkijken op een geslaagd seizoen.

Hij heeft veel zelfvertrouwen en straalt veel rust uit. Heeft niet alleen oog voor zijn medespelers, ook weet hij optimaal ruimtes voor zichzelf vrij te maken en te benutten. Zijn ‘neus voor de goal’ maakt hem de gevaarlijke spits die hij de dag van vandaag is. Kortom, een spits die goed voor zijn team zorgt, te allen tijde rust uitstraalt en uiteindelijk doet wat hij het beste kan, scoren.

Kenners omschrijven Boris als een erg pientere, rustige jongen. “Hij is heel nuchter en beseft heel goed welke kwaliteiten hij bezit. Dit maakt hem gevaarlijk, omdat hij op deze manier zijn kwaliteiten optimaal weet te benutten. Het aantal doelpunten van onder andere dit seizoen zegt weliswaar veel over zijn kwaliteiten, maar zijn waarde binnen het elftal kan niet alleen in doelpunten worden uitgedrukt. Hij creëert ruimtes voor zichzelf, maar ook voor anderen. Hij heeft de juiste looplijnen en brengt erg vaak diepte in het spel van zijn ploeg. Door zijn rust, kwaliteit en voetbalintelligentie weet hij vaak de juiste beslissingen te nemen en daarmee van doorslaggevende waarde te zijn voor zijn ploeg.”

Wij wensen Boris komend seizoen veel succes toe bij PEC Zwolle.