Voetballer Sweel opgepakt en uitgezet: ‘Dit komt heel hard aan bij de club’

Op het wedstrijdformulier van het duel Sweel-SCN ontbrak vanmiddag de naam van Charles Lubega. De 18-jarige Sweel-speler werd woensdag opgepakt.

“Zoals het nu lijkt zal hij het land uitgezet worden”, zegt trainer Bert Wiebing na afloop van de met 4-2 gewonnen topper tegen SCN. “Dat komt heel hard aan bij de club.”

Lubega heeft geen verblijfsvergunning gekregen en moet terug naar zijn land van herkomst Oeganda. Hij werd woensdag aangehouden en zit volgens Wiebing nu in een cel in Rotterdam. “Het is een goede, rustige jongen die heel goed omgaat met de andere jongens. Voetballend is hij een van de grootste talenten. Het is doodzonde dat zo’n jongen dat mee moet maken.”

Volgens Wiebing kan de club weinig meer voor Lubega doen. “Ik heb zelf met verschillende instanties en een advocaat contact gehad, maar hij wordt helemaal afgeschermd. Je kunt geen rechtstreeks contact met hem krijgen. Te gek voor woorden eigenlijk, als je dat mee moet maken. Het is maar afwachten hoe dit zich allemaal ontwikkelt.”

(Bron: RTV Drenthe)