Voertuigcommandant Jeroen Seubers (35) even thuis : “Fijn om mijn dochter een flinke knuffel te geven”

Bij de foto : Jeroen Seubers is voertuigcommandant op een CV90 bij het 44e pantserinfanteriebataljon en op dit moment voor een halfjaar gestationeerd in Litouwen.

Een buitenlandse missie is voor beroepsmilitair Jeroen Seubers inmiddels gesneden koek, maar als trotse vader van de ruim zeven maanden oude dochter Nomé voelt het dit keer toch wel wat anders.

Jeroen neemt op dit moment deel aan een missie in Litouwen, maar was afgelopen maand even voor een weekje thuis. “Het was een heel fijn moment om mijn dochtertje een flinke knuffel te geven, want je mist het thuisfront natuurlijk wel.”

Avontuur; zeker geen baan van negen tot vijf

Jeroen Seubers is al sinds 2006 werkzaam voor defensie. “Ik ben op mijn 18e begonnen bij de krijgsmacht. Op dat omdat had ik nog niet echt een toekomstplaatje voor ogen en wist niet zo goed  wat ik wilde. Het avontuur trok me en ik ben er vol motivatie ingerold. Het is zeker geen baan van negen tot vijf. Het is vooral de afwisseling in het werk, de onderlinge kameraadschap, maar toch vooral inzetten voor de vrede, internationale stabiliteit, veiligheid van anderen. Het is heel belangrijk dat mensen veilig in hun eigen land kunnen leven.”

Jeroen is op dit moment werkzaam als voertuigcommandant op een CV90 bij het 44e pantserinfanteriebataljon. Met als standplaats is Havelte.

Tweede keer in Litouwen

De eerste buitenlandse missie was in 2008, toen Jeroen werd uitgezonden naar Afghanistan (Uruzgan). In 2018 verbleef de sergeant met zijn bataljon een halfjaar in Litouwen. Sinds januari is hij voor de tweede keer in Litouwen gestationeerd, om precies te zijn in Rukla, pal aan de Russische grens. Jeroen maakt hier deel uit van de NAVO Enhanced Forward Presence, dat vanaf 2017 de verdediging van Europa aan de oostflank – waar nu de oorlog tussen Oekraïne en Rusland gaande is – als doel heeft.

Tijd voorbij gevlogen

Jeroen heeft het prima naar zijn zin. “Het was redelijk druk met oefeningen en de tijd is eigenlijk voorbij gevlogen, maar het was heel fijn om even weer thuis te zijn om wat tijd met mijn gezin door te brengen. Zeker met een pasgeboren dochter is het natuurlijk niet leuk om zo lang van huis weg te gaan. Met alle voorbereidingen en trainingen duurt de uitzending voor Jessica eigenlijk twee keer zo lang. Gelukkig hebben we veelvuldig contact en kunnen we regelmatig videobellen. Dat geeft toch wel een thuisgevoel, ook al duurt mijn missie in Litouwen nog ongeveer drie maanden.”

Komend seizoen

Komend seizoen hoopt Jeroen weer aan te sluiten bij de selectie van vv Sweel en volgt de komende weken de zinderende slotfase van de competitie op afstand, maar wel met grote belangstelling.