Vertrekkend jeugdtrainer Cees Huizing (48) kan trots zijn op behaalde resultaten

Het interview met jeugdtrainer Cees Huizing begint niet met een voetbalvraag, maar natuurlijk is de vraagstelling hoe het herstel van zijn echtgenote Bea vordert. “Na de hersenbloeding was er de onzekerheid, maar gelukkig gaat het herstel heel voorspoedig. Bea revalideert op dit moment in het Centrum voor Revalidatie Beatrixoord in Haren en mag steeds in het weekend naar huis. We zijn ontzettend opgelucht dat er van blijvend letsel hoegenaamd geen sprake is’’, zegt Cees.

Bea en Cees zijn ook op het voetbalveld een hecht koppel. De verwachting is dat Bea in de 2e seizoenshelft met enige regelmaat weer op ‘t Alterbarg te vinden is om naar de verrichtingen van de teams van v.v. Sweel te kijken. Het is goed om te weten!

Dan naar het voetbal. Cees Huizing maakte afgelopen week bekend dat hij na vier seizoenen een punt zet achter zijn werkzaamheden als jeugdtrainer bij v.v. Sweel. “Gelet op de binding met de groep en de club is dat een moeilijk besluit geweest, maar tegelijk is de afweging weloverwogen geweest. Voor mijn gevoel is mijn klus geklaard en is het goed dat er een nieuw gezicht voor de groep komt te staan. Bij mijn aantreden hebben we een jeugdplan geschreven en daar is de voorbije periode op een uitstekende wijze invulling aangegeven. De jeugdafdeling staat er prima op en daar kan v.v. Sweel de komende seizoenen zeker de vruchten van plukken.”

Wat de A-junioren betreft kan Huizing terugblikken op een hele mooie periode. Afgelopen seizoen promoveerde het A-juniorenteam naar de 1e klasse. ‘Dat was een regelrechte teamprestatie, maar zeker ook dankzij de goede technische staf, waarbij de inbreng van Henk ten Hoor en Jan Hidding belangrijk is geweest. Natuurlijk noem ik hier ook de naam van voorzitter Henk Nijenbanning. Hij heeft samen met een groot aantal vrijwilligers een uitstekende organisatie neergezet.’ Ook kijkt Huizing tevreden terug op de ontwikkeling van het -23 beloftenteam. “Dit is een prima manier om jeugdspelers beter te maken.”

Cees Huizing mag een echte clubman en een gedreven trainer worden genoemd. Hij groeide in de afgelopen vier jaar uit tot een echt gezicht van de jeugdafdeling van de vereniging. Huizing is gezien zijn staat van dienst een doorgewinterde trainer. In de ontwikkeling van de jeugdspelers heeft hij zeker zijn sporen verdiend, inclusief positief coaching. Hij is sociaal en probeert plezier en prestaties met elkaar te combineren. ‘Ik ben een trainer die spelers vrijheid geeft. maar ook iemand die duidelijke afspraken maakt. Dan krijg je ook het minste gezeur.’

De 48-jarige Huizing begon zijn trainersloopbaan destijds bij Klazienaveen en zocht het daarna dichtbij huis als hoofdtrainer van ’zijn’ Wittteveense Boys. Vervolgens maakte hij de stap naar de zaterdag 5e klasser Erica’86 om via VKW en v.v. De Weide uit Hoogeveen uiteindelijk voor vier jaar als jeugdtrainer bij Jeugd Voetbal Sweel aan de slag te gaan.

Sportpark ’t Alterbarg was overigens bepaald geen onbekend terrein voor Cees Huizing. Als pupil pendelde hij vanuit Witteveen naar Zweeloo om bij de toenmalige v.v. ZBC te spelen. De linksbenige voetballer beleefde in de jeugd een mooie en leerzame periode. Na de overstap van de junioren naar de senioren speelde Cees jarenlang samen met spelers als Henk Reinders, Albert Hilbrands en Albert Seubring. In 1987 maakte hij de overstap naar Witteveense Boys en speelde daar afwisselend in het eerste en tweede team. In 2004 maakte een kruisbandkwetsuur een definitief einde aan zijn actieve voetballoopbaan en richtte hij zich op met succes op het trainerschap.

Cees Huizing wil komend seizoen graag weer als hoofdtrainer aan de slag. Gezien de prima resultaten en de goede recensies vanuit Zweeloo moet dat zeker gaan lukken.

*****************

Wilt u een beterschapskaartje naar Bea sturen?

Het adres is :

Universitair Medisch Centrum Groningen Centrum voor Revalidatie *