Vacature damestrainer intern ingevuld: vv Sweel blij dat Fakie Rotmensen uit Aalden de klus gaat klaren

Fakie Rotmensen maakt in de tweede seizoenshelft de overstap van MO17 naar de dameshoofdmacht van vv Sweel.

De Technische Commissie (TC) heeft na een lange zoektocht besloten om de vacature van damestrainer intern in te vullen.

Eduard Lahuis van de TC is blij dat Fakie de switch wil maken. “Het bleek heel lastig – zo niet onmogelijk – om een nieuwe trainer aan onze succesvolle damesploeg te binden. We zijn daarin helaas niet uniek, want ook andere verenigingen kampen met dit probleem. In het damesvoetbal blijken trainers helaas heel dun gezaaid…..”

Op de vacature, die al bijna een jaar openstond, zijn volgens Eduard wel een aantal reacties binnengekomen, maar om diverse redenen heeft dit (nog) niet tot een nieuwe hoofdtrainer geleid. “Op een gegeven moment moet je wel schakelen, omdat de ploeg ook duidelijkheid wil.”

Het damesvoetbal bij vv  Sweel zit echt in flow. “Een aantal jaren geleden is uitgesproken dat we met de Dames prestatiegericht voetbal willen spelen. Dat is alleen mogelijk als je een selectie hebt die groot genoeg is om minimaal twee elftallen op de been te brengen. Op deze manier kan een trainer keuzes maken en in zijn ogen een zo sterk mogelijk team samenstellen. Dan er dus ook sprake van een gezonde concurrentie.”

Het 2e damesteam heeft inmiddels de nodige continuïteit met Richard Hermes. “Iets waar we ook voor Dames 1 naarstig op zoek waren. In de eerste seizoenhelft hebben we een oplossing gevonden waarbij er op maandag, woensdag en zaterdag een beroep kan worden gedaan op Thijs Nijland en Jaap Scholing. Het is niet de meest ideale oplossing, maar we zijn zeer tevreden met de wijze waarop Thijs en Jaap het samen Ruben Looije invullen”, maakt Eduard een compliment.

Hij vervolgt: “Ideaal is natuurlijk een vaste, enthousiaste en gedreven trainer, die de groep twee keer per week kan trainen en op zaterdag aanwezig is bij de wedstrijden. Het liefst iemand van buiten de vereniging, die met een frisse blik tegen de groep aankijkt. Dat ideaalplaatje hebben we dus nog steeds niet kunnen invullen.”

Fakie Rotmensen maakt daarom nu de overstap van de MO17 naar de Dames. Fakie zal aansluiten en eerst ondersteunend zijn aan de huidige trainers en leider en waar nodig het overnemen. Hiermee hopen we een constante factor voor Dames 1 gevonden te hebben. We wensen Fakie samen met de damesselectie veel succes in de tweede seizoenhelft. Als we het damesvoetbal in deze setting met elkaar in Zweeloo in de been kunnen houden, ligt hier een mooie basis voor de nabije toekomst en kunnen we een voorbeeldfunctie voor de regio vertolken”, zo besluit Eduard Lahuis.

vv Sweel neemt twee damesteams, een 7×7 en twee meidenteams aan de competitie deel.