v.v. Sweel is negen clubscheidsrechters rijker

Afgelopen donderdag zijn negen scheidsrechters in opleiding van vv Sweel met glans geslaagd voor hun examen.

In de kantine van de voetbalclub uit Zweeloo kregen de cursisten Lieke ter Braack, Marjolijn Kamps, Annemijn Schouten, Ferre Beukers, Jarne Vorsteveld, Gerry Eggermont, Thian Stevens, Senn Kuper en Tycho Holman het scheidsrechterscertificaat uitgereikt. De docenten Edgar Voortman en Theo Hein van de scheidsrechtersvereniging HZOD brachten de cursisten tijdens een boeiende lesavond de fijne kneepjes van de voetbalarbitrage bij.

Competenties

De belangrijkste facetten van de voetbalarbitrage zijn op een duidelijke wijze aan de orde gekomen. ‘Denk hierbij onder meer aan de spelregelkennis, het volgen en positie kiezen in het veld en de procedures rond wisselspelers. De opzet van de cursus is er vooral op gericht dat de jeugdige arbiters met zelfvertrouwen de wedstrijden leiden. Dat werkt motiverend en zal uiteindelijk ook het plezier vergroten.

Korte opleiding

Om alle wedstrijden te kunnen bezetten heeft vv Sweel steeds meer scheidsrechters nodig. Al jaren tracht de vereniging om scheidsrechters te werven onder haar leden. De voetbalclub doet dit onder meer door het aanbieden van een korte opleiding, waarin de theorie en praktijk van het fluiten van jeugdwedstrijden aan bod komen. Het jeugdbestuur is tevens van mening dat het opleiden van eigen jeugdscheidsrechters een gezonde zaak is binnen het verenigingsleven.

Onmisbaar

De kersverse arbiters zijn voor de vereniging onmisbaar, omdat zij het mogelijk maken dat hun jongere clubgenoten elke zaterdag kunnen spelen onder leiding van geschoolde scheidsrechters. De nieuwe lichting zal de wedstrijdjes 6 tegen 6 en 8 tegen 8 in goede banen proberen te leiden.