Trainer-coach Robert Bos (39) uit Aalden kijkt uit naar duel in ‘hol van de leeuw’ tegen voetbalvrienden van vv Sweel

Robert Bos kan donderdagavond als trainer van vv Beilen op de fiets naar het ‘hol van leeuw’: naar de beladen uitwedstrijd tegen vv Sweel. De club waar hij opgroeide, een periode waaraan hij mooie herinneringen heeft overgehouden. ”Dichterbij kan ik het niet krijgen, maar voor mij wel bijzonder dat ik dit keer moet hopen op een verliespartij voor vv Sweel”, zegt de 39-jarige Aaldenaar.

“No hard feelings”

Bos kan zich verheugen op de wedstrijd tegen zijn voetbalvrienden met wie hij zelf in de hoofdmacht van Sweel heeft gespeeld. ”Ik ken vrijwel alle jongens persoonlijk en hun kwaliteiten. Ik moet donderdagavond even een andere pet opzetten en zal met mijn ploeg alles op alles zetten om die voetbalvrienden op een verliespartij te trakteren. No hard feelings, maar dit keer gaat om de punten en niet om de clubliefde voor vv Sweel”, lacht Bos.

Promotie geen halszaak voor team in opbouw
De leerkracht in het basisonderwijs is bij vv Beilen bezig aan zijn tweede en laatste seizoen, De  Beilenaren konden vorig seizoen in de tweede klasse de dans tegen degradatie niet ontspringen, maar het geluk was ook niet aan de zijde van Bos cs. “In de reguliere competitie kwamen we net een punt tekort en in de finale van nacompetitie konden we tegen HOVC het verschil niet maken. Dit seizoen hebben we de draad in de derde klasse naar mijn idee goed opgepakt. We hebben een jonge selectie aangevuld met een paar routiniers. Het is echt een team in opbouw”, zegt Bos, die er aan kan toevoegen dat promotie geen halszaak is, “maar wel meedoen om de bovenste plaatsen met het binnenhalen van een periodetitel als doestelling.”

Sc Genemuiden en ACV

Robert Bos, die naast de PABO- ook de HBO-opleiding Sportmanagement op zak heeft, is onder meer actief geweest als jeugdtrainer bij ACV, Sc. Heerenveen/FC Emmen ,FC Groningen en was als assistent-trainer werkzaam bij Sc Genemuiden en ACV. Voor komend seizoen heeft de sympathieke Aaldenaar nog geen nieuwe club en zit op dit moment in de verkenningsfase. “Een sabbatical is een optie, maar dat is niet waar ik direct voor ga. Ik zit nog vol ambitie en sta open voor een sportief avontuur bij een club in het zaterdagvoetbal, want de zondag is straks ingeruimd voor mijn gezin. Op de zaterdagmorgen sta ik komend seizoen sowieso al op het voetbalveld, want onze zoon Thijmen trekt de kicks aan bij de jeugd van vv Sweel, al moet hij eerst nog wel zijn zwemdiploma halen.”

Voorspelling : fifty – fifty
Bos waagt zich nog niet aan een voorspelling over de uitslag van donderdagavond. “De beide ploegen zullen elkaar niet veel ontlopen. Dat hebben niet alleen de twee recente oefenduels uitgewezen, maar ook de stand op de ranglijst van de derde klasse C. Beide ploegen staan met 24 punten uit 13 duels op een gedeelde vierde plaats.”

Eenvoudig zal het niet worden, wijst Bos ook na de knappe zege van Sweel afgelopen zondag tegen Raptim (1-2).  ”De ploeg van mijn collega Marnix Bakker is in de winning mood. We zullen de angels erbij Sweel moeten uithalen en zelf keihard moeten werken voor een resultaat. Het is een echte zespuntenwedstrijd. De winnaar van het duel, dat nog meetelt voor de eerste periode, zet een belangrijke stap richting de top van de derde klasse C. Als trainer van Beilen wil ik die stap dolgraag zetten, ook al gaat het dit keer ten koste van vv Sweel. Hopelijk nemen ze me dat in Zweeloo niet kwalijk……”

Bij de foto: Trainer-coach Robert Bos (39) uit Aalden kruist donderdagavond met vv Beilen op ”t Alterbarg in Zweeloo de degens tegen zijn voetbalvrienden van vv Sweel. “Een speciale wedstrijd, waarbij ik de clubliefde voor vv Sweel even buitenspel moet zetten.” (Foto: vv Beilen)