Sweel (zon) zeker van herkansing (update)

De hoofdmacht van Sweel (zon) is zeker van een plaats in de nacompetitie. De ploeg van Ben Ribberink versloeg op eigen veld Zwartemeerse Boys met 2-1. Valthermond kende geen pardon met Bargeres. De kampioen in de 3e klasse zegevierde met 4-0. Door deze resultaten zijn Bargeres en Zwartemeerse Boys gedegradeerd naar de 4e klasse. Voor Sweel (zon) en Sleen wacht de nacompetitie en daarin zullen beide teams klassenbehoud moeten afdwingen.

Sweel haalde een benauwde overwinning in het degradatieduel met Zwartemeerse Boys. Sweel startte wel alerter dan de vorige week. Het gevolg was een licht veldoverwicht. Dat veldoverwicht leverde niet veel kansen op. Op links ging er wat dreiging uit van de snelle Ruben Looye, maar hij was niet erg gelukkig in zijn acties deze middag. Wilfred Kuipers werkte hard, maar het was niet de ZBC spits die de score opende, wel een Zwartemeerse Boys verdediger die een lage voorzet van Wouter van der Veen achter zijn eigen doelman werkte. 0-1 .VV Sweel kon de verdiende voorsprong gemakkelijk meenemen naar de thee. Even voor de rust raakte de Sweel aanval nog een keer de lat.

Na rust veranderde er niet veel aan het spelbeeld. Het was een wedstrijd van angst voor een tegentreffer en hopen op een Sweel doelpunt. Aanvankelijk waren de beste mogelijkheden voor Sweel, maar scoren ging de ploeg andermaal moeilijk af. Nog een keer werd de lat geraakt. En toen werd Wouter van der Veen de diepte ingestuurd, hij omzeilde de Zwartemeerse Boys keeper en wist op het nippertje de bal tussen de palen te schuiven: 0-2. De opluchting was groot op ’t Alterbarg.

Deze voorsprong moest toch voldoende zijn voor drie punten. Maar dat viel lelijk tegen. Het sterk verjongde Zwartemeerse Boys zette nog een keer aan en het begon te piepen en te kraken in de Sweeler defensie. Keeper Jesper Reuvers moest enige keren handelend optreden. Er sloop angst in de ploeg zo tegen het einde.

Precair werd het vlak voor tijd, toen door de voor de sterk spelende Martijn van der Veen, juist ingevallen Twan ten Hoor op de kop van het zestien meter gebied een overtreding werd gemaakt. De door scheidsrechter Van der Kamp toegekende vrije trap werd door vrije verdediger van Zwartemeerse Boys laag en hard door de muur en langs Jesper Reuvers geschoten : 2-1. En toen was het even billen knijpen. De Zwartemeerse Boys keeper kwam de aanvallers te hulp, maar de Sweler defensie met Rink ten Berge en Lars Stadman en Roald Vrieling gaf geen krimp, zodat de Sweler hun doel hadden bereikt deze middag: het spelen van nacompetitie, om zo doende het derde klasserschap veilig te stellen.