Sweel (zon) laat in tweede helft drie dure punten liggen

De hoofdmacht van Sweel (zon) heeft vrijdagavond op ’t Alterbarg verzuimd om heel goede zaken te doen in de 4e klasse D. In de streekderby tegen DSC’65 werd een comfortabele 2-0 voorsprong weggegeven. De ploeg van Ruud Jalving morste in de tweede helft drie punten. Eindstand: 2-3.

De eerste 45 minuten domineerde Sweel en had het al vroeg in de wedstrijd op voorsprong moeten komen. Na ruim een kwartier spelen leek Siebert Looije te scoren, maar de bal kon door de verdediging van DSC’65 nog op het nippertje van de lijn worden gehaald.  De 1-0 kwam op naam van Martijn Hilbrands. Hij zette op slag van rust zelf de aanval op, kreeg hem terug na een aantal schijven, en schoot de bal langs doelman Sander Schiphorst Haalweide. Sweel ging met 1-0 de rust in en leek het op basis van het krachtsverschil de buit binnen te hebben. Maar in de tweede helft was de ploeg geen schim meer van zichzelf.

Sweel kwam na een uur spelen overigens nog wel op 2-0 door een schitterende vrije trap van Remmert Verbrugge, maar daarna ging het helemaal mis bij de thuisploeg. Trainer-coach Richard Nieborg van DSC’65 koos voor een offensieve speelstijl en dat betaalde zich uit. Doelman Jesper Reuvers en zijn verdediging bleven aanvankelijk met kunst- en vliegwerk nog wel overeind, maar het bleek slechts uitstel van executie. DSC’65 kwam in de 72e minuut door een doelpunt van Yannick de Zoete op 1-2. Daarmee was de ban gebroken. Het spel van de equipe uit Zweeloo bleef te wensen overhouden en de bezoekers begonnen er weer in te geloven. Sweel, dat met man en macht de voorsprong verdedigde, kwam bijna niet meer op de vijandelijke helft. Tien minuten voor tijd bracht Geert Hilhorst, na geklungel in de defensie van Sweel, de verdiende gelijkmaker op het scorebord. In de slotfase bepaalde Rick Sewuster met een fraai afstandsschot de eindstand op 2-3. Op basis van de tweede helft was daar eigenlijk niets op af te dingen.

Stand 4e klasse D (per 17.02.2017):

1. EMMS   13 – 34
  2. Weerdinge   13 – 28