Sweel (zon) eervol uit bekertoernooi gewipt door SVBO

De hoofdmacht van Sweel is uitgeschakeld in de eerste knockoutronde van het noordelijk districtsbekertoernooi. De formatie van trainer-coach Ruud Jalving verloor donderdagavond op ’t Alterbarg de thuiswedstrijd tegen zondageersteklasser SVBO met 1-2. Sweel bood de formatie uit Barger-Oosterveld goed tegenstand en keek bij rust tegen een 0-1 achterstand aan.

Sweel nam vanaf de aftrap het initiatief en de eerste doelrijpe kans kwam op naam van Wouter van der Veen. Daarna kwam SVBO beter in het spel en in de achtste minuut was het al gelijk raak. Een afstandsschot kon in eerste instantie nog gepareerd worden door Douwe Bruinsma, maar in de rebound werd alsnog de 0-1 binnengekopt.

De beste kansen waren vervolgens voor SVBO, maar Sweel bleef goed in het spoor van de gasten. Wouter van der Veen was met een mooie break dichtbij de gelijkmaker, maar doelman Lennon Ebeltjes kon een goal voorkomen. Sweel bood tot aan de rust goed partij en Jasper van der Veen was vanaf de rechterkant een paar keer dreigend, maar stuitte telkens op de verdediging van SVBO.

In de 39e minuut was Martijn van der Veen genoodzaakt om randje strafschopgebied aan de noodrem te trekken en scheidsrechter Lemmen uit Assen kende een penalty toe. De bal werd door de bezoekers echter naast het doel geschoten. Sweel mocht aanspraak maken op de gelijkmaker en Richard Speelman was met twee goede acties dichtbij de 1-1, maar de ploegen gingen uiteindelijk met 0-1 aan de thee.

Martijn Hilbrands en Mark Nijenbanning bleven na rust achter in de kleedkamer en voor hen kwamen Joop Beukers en Siebert Looije in de plaats.

Jorrit Reuvers kreeg nog een mooie schietkans, maar in de tegenstoot was SVBO gevaarlijk. Douwe Bruinsma redde echter bekwaam. Een fractie later kwam SVBO door een onoplettendheid in de verdediging van Sweel alsnog op 0-2. Sweel gaf zich echter niet gewonnen. Jasper en Wouter van der Veen zetten een mooie combinatie op, maar de broers konden de kans niet verzilveren. Een fractie later bracht Richard Speelman met een mooie actie Wouter van der Veen vanaf eigen speelhelft in stelling, maar hij werd ten onrechte voor buitenspel teruggefloten.

Een fysiek spelend SVBO drukte Sweel terug op eigen helft, maar doelpunten leverde dat niet op. Doelman Bruinsma onderscheidde zich een aantal keren met uitstekende reddingen.

De thuisploeg kwam in de slotfase nog op 1-2. Siebert Looije reageerde attent op een corner van Wouter van der Veen en liet doelman Lennon Ebeltjes met een rake kopbal kansloos. Het slotoffensief van Sweel leverde echter geen doelpunten meer op.

De ploeg van Ruud Jalving had op basis van inzet meer verdiend, maar Sweel heeft donderdagavond het maximale eruit gehaald. De ploeg kan zich vanaf nu weer volledig op de competitie richten.