Sweel (zat) zorgt voor verrassing tijdens Protos Weering

De boodschap die leider Remko Koopman in de kleedkamer aan het team meegaf voor het jaarlijkse Protos Weering Zaalvoetbaltoernooi was om vooral plezier te hebben en lekker te voetballen. In een poule met finale-kandidaat Nieuw Buinen en outsider Borger werden de kansen op punten vooraf niet hoog in geschat. Naast eerder genoemde teams waren de tegenstanders SJS uit Stadskanaal en EEC uit Ees.

Het PWZ-team bestond uit keeper Thomas Kamman, Hans Lanting, Ward Benjamins, Wietse Vugteveen, Jeroen Seubers, Rolf Drewes, Egbert Vugteveen en Bertin Kiers.
Koopman werd bijgestaan door Lars Sikken en Rene Lanting die wisselend de vlag hanteerden danwel Koopman op de bank van advies voorzagen.

De eerste wedstrijd was tegen zondag vijfdeklasser EEC. Op papier een tegenstander waar dan de eventuele punten tegen gehaald moest worden. In de praktijk was dit ook zo, al was het nog wel even wennen voor de spelers. Gelukkig had Kiers zijn vizier weer eens op scherp staan en schoot er 3 in, eindstand 3-1.

De tweede wedstrijd was tegen zondag eersteklasser Nieuw Buinen, een tegenstander met een goede PWZ historie. Er moest dus niet teveel ruimte weggegeven worden en vooral verdedigd worden. Dit was het plan, alleen lag na 45 seconden de 1-0 al in het net, uit een klassieke zaalvoetbal goal kon hal-topscorer Hateboer bij de tweede paal binnen tikken. Toch gingen de Sweelers niet bij de pakken neerzitten en al vrij snel kwamen ze op gelijke hoogte. Een uitgooi van Kamman belandde bij Kiers, die met een vernuftig hakje de meegelopen Seubers alleen voor de keeper zette. Voor de rappe Seubers een koud kunstje om de gelijkmaker te noteren. Een verrassing en Nieuw Buinen wist zich niet echt raad met deze situatie. Sweel verdedigde goed en kwam er af en toe gevaarlijk uit. Toch bleef Nieuw Buinen voetballend de betere en werd ook wel gevaarlijk, maar steeds vonden ze keeper Kamman op hun weg, die ook de hulp van Lanting op de doellijn nodig had. Desondanks wist Nieuw Buinen toch te scoren. Een van de mooiste goals van de avond kwam op naam van Egbert Vugteveen, die de bal in van afstand in het doel joeg en daarmee de gehele tribune op de banken kreeg. Lang kon Sweel niet genieten van deze stand want even later lag de 3-2 in het net. Een stunt leek in de maak toen Sweel de laatste 5 minuten alles op alles gooide en Nieuw Buinen terug drong, waarbij Vugteveen op de paal schoot en Lanting de rebound net naast schoot. Eindstand 3-2

De derde wedstrijd van de avond was tegen, het verrassend nog puntloze, SJS, derdeklasser uit Stadskanaal. In een spannende en gelijkopgaande wedstrijd zat het venijn in de staart. Na goals van Egbert Vugteveen stond het vlak voor tijd 2-2. Met nog 10 seconden op de klok begon Kiers aan een solo, speelde de keeper uit en scoorde de 3-2 met nog 4 seconden op de klok. Eindstand 3-2 en dus zes punten voor Sweel, dit betekende op dat moment dat Sweel aan een punt zeer waarschijnlijk voldoende had om door te gaan naar de volgende ronde.

Dat moest dan tegen de goed voetballende ’thuisploeg’ Borger gebeuren. Deze zaterdag vierdeklasser had ondanks prima spel van Nieuw Buinen verloren en had wat recht te zetten. Het hielp hierbij dat de puf er wel een beetje uit was bij Sweel. Ondanks de vroege goal van Seubers, kwam de overwinning voor Borger geen moment echt in gevaar en liepen ze vrij eenvoudig uit naar een verdiende 4-1 eindstand.

Toen was het afwachten voor Sweel, in de kantine van sporthal De Koel werd onder het genot van een verdiend biertje de website van Protos Weering in de gaten gehouden. Doordat er nog twee rondes gespeeld werden was het nog niet duidelijk wat de uiteindelijke stand was. Als een van de beste nummers drie kon Sweel de volgende ronde nog halen. Ook de nog aanwezige supporters waren druk aan het rekenen. Het schommelde een beetje tussen plek 46 en 49, waarbij de beste 50 dus doorgaan.
Uiteindelijk werd het plek 49.

Bekijk hier een fotoreportage door de website FC Kanaalstreek

De kwartfinale vindt plaats in de Mondenhal in Nieuw Weerdinge. Dinsdag 30 december wordt er gespeeld tegen Zwartemeer, SVBO (zon), TEVV en Westerlee, aanvang 18:00 uur.

Bij deze wil het PWZ team van Sweel (zat) iedereen oproepen om ze aan te moedigen in de eerste kwartfinale sinds +- 15 jaar!