Sweel (zat) doet zichzelf tekort in Oostwold

Na het mislopen van het kampioenschap, afgelopen week tegen NKVV, stond zaterdag de eerste wedstrijd in de nacompetitie voor de deur.
In het hoge noorden, net boven de Blauwe Stad, werd er met 2-2 gelijkgespeeld tegen vierde klasser VVS Oostwold. Een wedstrijd waar meer in had gezeten voor de Sweelers, die meer dan een uur met 10 man speelden.

Sweel moest het doen zonder de geblesseerde keeper Haan, de geschorste Hadi Zamanian en ook spits Bertin Kiers begon op de bank. Lars Sikken mocht voor het eerst sinds zijn lange blessure weer in de basis starten. In het begin was het nog even aftasten voor beide teams, maar langzaam trok Sweel de wedstrijd naar zich toe. Met goed en verzorgd voetbal werd het spel gemaakt, waar VVS voornamelijk de lange bal hanteerde.
Toch was het VVS dat uit een van die lange ballen gevaarlijk werd, Maarten Moes zag zich genoodzaakt de handrem aan te trekken en kon met rood het veld verlaten. De daaruit volgende vrije bal werd van randje zestien feilloos in de kruising geschoten. Een domper voor de mannen van trainer Bert Wiebing. Desondanks bleef Sweel het betere van het spel houden, maar dichtbij de gelijkmaker kwamen ze niet. Een vrije bal van Egbert Vugteveen, na een harde overtreding op Sikken, ging net over.

In de tweede helft probeerde VVS door te drukken. Op een levensgrote kans na, van dichtbij werd over geschoten, konden ze niet goed omgaan met de man meer situatie. Sweel hield goed stand en werd zelfs gevaarlijk. In de 71e minuut viel dan ook de verdiende gelijkmaker. De goed ingevallen Kiers bewees zijn waarde door keihard binnen te schieten na een klutssituatie voor het doel van VVS. Voor Sweel het sein om op zoek te gaan naar de overwinning. Even leek die er ook te komen, toen in de 87e minuut een diepe bal door Kiers op waarde werd geschat, zijn voorzet zette Kok alleen voor de keeper. De topscorer wist wel raad met deze buitenkans. Vreugde alom bij de vele meegereisde supporters van Sweel. Vreugde die maar kort duurde, uit de aftrap weer een lange bal op de rappe spits van VVS. De Sweeler defensie lette niet op en bij het blokken van de voorzet kreeg Hans Lanting de bal ongelukkig tegen zijn arm.

De scheidsrechter, die de hele wedstrijd zeker zes handsballen van beide kanten over het hoofd had gezien, wees gedecideerd naar de stip, niet om de handsbal maar om ‘gevaarlijk inkomen’.
Keeper Kamman kon niet voorkomen dat de penalty raak geschoten werd, 2-2. Niet veel later werd voor het einde gefloten.

Een uitslag met gemengde gevoelens, aan de ene kant had er meer ingezeten, aan de andere kant met 10 man zo voetballen en er een gelijkspel uitslepen… Komende week de thuiswedstrijd waar zeker mogelijkheden liggen voor de hoofdmacht van Sweel om weer terug te keren in de 4e klasse.