Sweel wint clash tegen VIOS(O) met 4-1

Sweel heeft zondagmiddag in de 4e klasse E de streekderby tegen VIOS(O) met 4-1 gewonnen. De ploeg van Ruud Jalving gaf de bezoekers uit Oosterhesselen en lesje in effectiviteit. Bij rust was de stand 3-1.

De hoofdmacht van Sweel had na twee opeenvolgende zeges veel vertrouwen getankt en startte ook in de klassieker tegen de buren uit Oosterhesselen vlekkeloos. Het was overigens voor het eerst negentien seizoenen dat beide teams in competitieverband weer tegenover elkaar stonden.

De thuisploeg werd via Rick ter Avest en Lars Prinsen al direct gevaarlijk. Sweel kwam na ruim een kwartier spelen door een fout in de verdediging op voorsprong. Richard Speelman strafte die onachtzaamheid bij de bezoekers direct af. Met een kopbal was Egbert Vugteveen dichtbij de 2-0, maar de bal ging rakelings langs het doel.

In de 20e minuut verdubbelde Sweel de marge naar 2-0. Een vrije schop van Rick ter Avest werd door Dion Westerhof pardoes in eigen doel gekopt.
Sweel bleek in het vervolg ook sterker, kreeg kansen op meer en schudde VIOS(O) binnen het halfuur definitief van zich af. Een mooie steekpass van Joop Beukers werd door Jorrit Reuvers op bekwame wijze afgerond: 3-0.

Egbert Vugteveen zal met weinig plezier terugkijken op de clash tussen Sweel en VIOS(). De aanvaller haalde in de 35e minuut verhaal na een charge op zijn enkels en velde zijn tegenstander met een elleboogstoot. Vugteveen werd voor deze actie, volledig terecht, met een rode kaart naar de kant gestuurd.

Sweel leek even van slag en VIOS(O) profiteerde vrijwel direct van de man meer: uit een voorzet van Calvin Meijer verkleinde Guus Kok de marge naar 3-1. Dat was ook de ruststand.
Met een man meer zocht VIOS(O) in de tweede helft nadrukkelijk de aanval, maar slaagde er moeizaam in door de Zweeler verdedigingslinie heen te komen. Sweel was echter ook met een ondertal de bovenliggende partij.

In de 84e minuut was de strijd gestreden. Invaller Twan Jalving bepaalde de verdiende eindstand op 4-1.

Foto’s: Gerda Looije