Sweel Vr 2 van trainer-coach Richard Hermes is Elftal van de Week: “De speelsters zijn zeer gemotiveerd. De doelstelling is om plezier en prestaties te combineren”

Sweel Vr 2 is Elftal van de Week en dat is natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid om nader kennis te maken met de nieuwe trainer-coach Richard Hermes uit Coevorden.

Een nieuw gezicht op ’t Alterbarg, maar zeker niet nieuw op de Drentse voetbalvelden.

Afgelopen seizoen was Richard werkzaam als trainer bij Vitesse’63 in Koekange. Vanuit het circuit kreeg hij een tip dat Sweel Vr 1 en Vr 2 op zoek was naar een trainer-coach. “Ik heb gesolliciteerd en werd door de Technische Commissie (TC) uitgenodigd voor een gesprek. Het voelde gelijk goed en vertrouwd. Daarna volgde een gesprek met de spelersraad en ook dat klikte. Ik ben er vol overtuiging ingestapt.”

Ervaring met vrouwenvoetbal

De 54-jarige Hermes, getrouwd met Bianca en vader van Milou, heeft de nodige ervaring met vrouwenvoetbal. “Ik ben zelf erg gedreven en ik ga voor resultaten. Als trainer vind ik het belangrijk dat je er voor het team bent en dat de spelers je waarderen als trainer. We moeten het samen doen en als dat gevoel aanwezig is, maakt me dat trots.”

Fanatieke verdediger

In zijn jeugdjaren speelde Hermes voor Germanicus. “Ik was verdediger en heel fanatiek, maar toen ontdekte ik het uitgaansleven en heb ik het voetbal op een laag pitje gezet.”

Het vuurtje werd weer aangewakkerd toen zijn dochter Milou de kicks aantrok. “Als betrokken voetbalvader maakte ik bij CSVC kennis met het jeugdtrainerschap. In die periode behaalde ik ook mijn KNVB-trainersdiploma en in deze rol voelde ik me helemaal thuis.”

Hermes maakte de overstap naar buurgenoot Raptim en daarna volgde Hollandscheveld. De laatste twee seizoenen had hij bij Vitesse’63 Vr1 onder zijn hoede.

Kat uit de boom kijken

Dit seizoen staat de Coevordenaar aan het roer bij Sweel Vr2. “In de bekerwedstrijden moesten we nog even aan elkaar wennen. Als nieuwkomer moet je ook altijd even de kat uit de boom kijken en dat geldt natuurlijk ook voor de speelsters. De eerste wedstrijd tegen FC Coevorden was gelijk pittig en die ging verloren. De twee daaropvolgende partijen was er wisselend succes: 1x gelijkspel en 1x winst. Het was trouwens nog niet in een vaste samenstelling, want het was een mix van Sweel Vr1 en Vr2.”

Inmiddels is het echte werk begonnen en de teams zijn ingedeeld. Indien Sweel Vr1 gevrijwaard blijft van blessures kan het volgens Hermes ver komen en is kampioenschap niet onrealistisch.

Leuke en gezellige groep

“Als ik naar mijn eigen team kijk dan heb ik de beschikking over een leuke en gezellige groep. De speelsters van Sweel Vr2 zijn zeer gemotiveerd. De doelstelling is om plezier en prestaties te combineren. De resultaten komen er ook als je als team samen er voor wilt gaan. Dat vind ik het belangrijkste!”

Tot slot zegt Hermes : “Het leerdoel en kracht van team is dat je voor elkaar bent en dat we allemaal onze inzet moeten tonen tijdens de trainingen en wedstrijden.”