Sweel (zat) moeizaam langs Erica’86

De hoofdmacht van Sweel (zat) heeft het uitduel tegen Erica’86 zaterdagmiddag met een 1-3 zege afgesloten. De ongeslagen koploper uit Zweeloo was de eerste helft heer en meester en een ruime overwinning leek dan ook binnen handbereik. Dat gebeurde echter niet en daardoor maakte Sweel het zichzelf onnodig lastig. Bovendien had het de pech dat keeper Niek Saaltink een uitstekende indruk maakte en een aantal kansen van Sweel onschadelijk wist te maken.

Na twintig minuten spelen kwamen de bezoekers op een terechte voorsprong. Een afstandsschot van Vincent Kok, net buiten het strafschopgebied, was voor Saaltink onbereikbaar. Een kwartier voor rust kwam de formatie van trainer-coach Bert Wiebing via Lars Sikken op 0-2. In de laatste fase van de eerste helft zocht de thuisploeg steeds meer de aanval en kreeg het een paar goede mogelijkheden om de aansluitingstreffer te maken. Dat was voor de bezoekers uit Zweeloo de voorbode voor een lastig tweede bedrijf.

Dat werd ook bewaarheid, want vijf minuten na rust kwam Erica’86 via Vincent de Olde op 1-2. Sweel was gewaarschuwd en de Ericanen schakelden een tandje bij en zetten Sweel steeds meer onder druk. In de 60e minuut slaagde Sweel er toch in om de score uit te bouwen: via een benutte strafschop van Vincent Kok werd het 1-3. In het vervolg had Erica’86 kansen op de aansluitingstreffer, maar de thuisploeg had net als de bezoekers het vizier niet op scherp. Dat gold ook voor Erwin Kuipers. Hij had de 2-3 op de slof, maar wist de toegekende penalty niet langs Sweel-doelman Jaap Haan te schieten. Zaterdag 28 november a.s staat voor Sweel de eerstvolgende wedstrijd op het programma. De ploeg speelt dan op ‘t Alterbarg in Zweeloo tegen rode lantaarndrager Meedhuizen.

Uitslagen 5e klasse E :

Erica’86 – Sweel 1 – 3

Veendam 1894 – Twedo 4 – 0

Nieuw Balinge – WVV 1 – 2

SV Mussel – SETA 4 – 3

Tiendeveen – VEV 7 – 0

Wildervank – Damacota 2 – 2

Meedhuizen – Wagenborger Boys gest.