Sweel met lege handen na bewogen topper

De topper tussen Sweel en NKVV eindigde zaterdag in een zwaarbevochten 3-4 zege voor koploper NKVV. Met RTV Drenthe langs de lijn maakten beide clubs geen reclame voor het voetbal in de onderste regionen van de KNVB. Een tumultueuze tweede helft, met een rode kaart (en niet gegeven rode kaarten), opstootjes en een gemiste penalty, brak Sweel uiteindelijk op.

Sweel begon sterk aan de wedstrijd en was in het eerste kwartier de bovenliggende partij.
Vincent Kok beloonde dit sterke kwartier met zijn tiende goal van het seizoen. Na een mooie passeerbeweging van Egbert Vugteveen kon hij de bal eenvoudig binnen schieten.

Hierna werd NKVV sterker en zette meer druk op de verdediging van Sweel, dit resulteerde in een schietkans van Geert Katoen, maar gelukkig voor Sweel schoot hij hoog over. Evenlater kwam Sweel goed weg toen Hadi Zamanian slechts geel kreeg voor het neerhalen van een doorgebroken speler en keeper Jaap Haan redde op een inzet van wederom Katoen.
Het was slechts een voorbode van wat ging komen, want luttele minuten later kon Haan een schot van dichtbij niet keren en lag de gelijkmaker van Fedde Beekman achter de keeper. NKVV drukte door en binnen 5 minuten stond de voorsprong op het scorebord. Via snelle uitval over de zijkant belandde de bal bij Katoen, die de bal ‘gelukkig’ op de hak kreeg en de bal pardoes het doel in zag rollen. Sweel kon voor rust het verschil niet meer maken en zocht zo met een achterstand de kleedkamer op.

Na rust hetzelfde beeld als het begin van de eerste helft, Sweel startte weer sterk en kon al snel op gelijke hoogte komen. Een afgemeten voorzet werd door Bertin Kiers op de lat gevolleyd. 5 minuten later was het wel raak, de doorgebroken Kiers had de bal voor het inschieten, maar werd gevloerd. De penalty werd door Kok raak geschoten. Dit was het sein voor Sweel om door te drukken, maar tien minuten later sloeg de vlam in de pan. Na een opstootje werd Ward Benjamins de rode kaart getoond door de onzeker ogende scheidsrechter Kloppenburg die het voorval niet goed had kunnen zien.

Hierna was het NKVV dat bloed rook en al snel weer op voorsprong kwam, een afgeslagen bal werd weer voor het doel geslingerd en door de ingevallen spits Vos raak gekopt. Een kwartier later werd het nog erger voor de Sweelers, Ramon Olde kon vrij eenvoudig richting het doel opstomen en eenvoudig binnen schieten.

Toch bleef Sweel strijdbaar en had evenlater zelfs een grote mogelijkheid om weer terug in de wedstrijd te komen. Kok werd voor de zoveelste maal deze middag onderuit gehaald, ditmaal kon leidsman Kloppenburg er niet omheen en gaf een penaly. Deze werd door Kok zelf genomen, maar werd door de keeper gepareerd.
Vlak voor tijd scoorde Kok alsnog zijn derde van de middag. Na een prima opgezette aanval kon hij binnenschieten. Het kwam te laat voor Sweel, dat bleef zitten met een grote domper en de eerste nederlaag van het seizoen.

Voor NKVV werd het een mooie middag, want de concurrentie verspeelde punten en weinig lijkt de eerste periodetitel nog in de weg te staan.

Voor Sweel rest niets anders dan volgende week sportieve revanche te nemen, SETA is de volgende tegenstander.