Sweel laat OVC’21 kansloos

In de 4e klasse E is het duel tussen Sweel en OVC’21 zondagmiddag geëindigd in 2-0. Na een 0-0 ruststand kwam de zege alsnog terecht bij de ploeg die daar het meeste recht op had.

Sweel kende op ’t Alterbarg een prima start. Martijn van der Veen kreeg uit een vrije trap al binnen luttele minuten de eerste mogelijkheid. Sweel hield druk en Richard Speelman was even later kansrijk, maar OVC’21-keeper Kacper Nadoln bracht redding. Het antwoord van de gasten uit Ommen liet vrij lang op zich wachten, maar van een offensief was nauwelijks sprake.

Sweel had en hield voor rust het betere van het spel en het wachten was op de openingstreffer voor de ploeg van Ruud Jalving. Die had kort voor rust Rick ter Avest op zijn schoen, maar zijn inzet trof de binnenkant van de paal. Na snelle interventie van Richard Speelman kopte Twan Jalving de bal net naast het doel.

Op slag van rust claimde Sweel nog een strafschop na een overtreding op Mark Nijenbanning, maar de prima leidende arbiter Anita Hadders wuifde het weg. De ploegen gingen met 0-0 aan de thee.

Sweel kreeg twee minuten na de theepauze wel een penalty toegewezen na een handsbal van OVC’21-verdediger, die onberispelijk werd binnengeschoten door Richard Speelman. OVC’21 probeerde snel daarna iets terug te doen, maar een schot uit de tweede lijn ging over het doel van Jesper Reuvers.

Na een uur spelen kreeg Sweel nog een behoorlijke kans op 2-0 , maar die bleef OVC’21 nog even bespaard. Eerst werd Tom ter Avest door Joop Beukers perfect  in stelling gebracht, maar Ter Avest werd onderuit gehaald. De toegekende vrije schop werd door Martijn van der Veen heerlijk voor het doel gebracht; het leverde ook in de rebound echter geen goal op.

Het bleek slechts uitstel van executie, want in de 68e minuut kreeg OVC’21 de volgende domper te verwerken. Uit een voorzet van Martijn van der Veen lepelde Roald Vrieling de bal op het hoofd van Richard Speelman, die liet doelman Kacper Nadolny met een bekeken kopbal kansloos: 2-0.

OVC’21 was uit een vrije trap, na een overtreding van Patrick Zwiers, nog dichtbij de aansluitingstreffer, maar de bal ging net naast. Aan de andere kant had Twan Jalving vanuit een vrije trap de kans om het duel definitief in het slot te gooien, maar Kacper Nadolny was paraat. Verdedigend kwam Sweel niet of nauwelijks in de problemen en kon het de 2-0 eenvoudig consolideren.

Het had vijf minuten voor tijd nog mooier kunnen worden, maar Richard Speelman en Mark Nijenbanning lieten doelrijpe kansen onbenut. Sweel speelde de wedstrijd daarna simpel uit en boekte een meer dan verdiende 2-0 zege.

Zaterdagavond staat vanaf 19.30 het uitduel tegen titelpretendent Pesse op het programma.

Foto’s: Gerda Looije