Sweel JO19 zet en stap dichterbij richting kampioenschap.

2017-03-04 15.49.56 (1024x641)

Onder toeziend oog van vele toeschouwers uit Zweeloo en omstreken werd er deze middag gestreden om de 1e plek in de 2e klasse.

Sweel op het moment van spelen de koploper, CEC met 3 wedstrijden minder gespeeld maar met 1 verliespunt minder. Dit zou toch het affiche zijn voor een ware veldslag.

En dat werd het. Vanaf het 1e fluitsignaal was het Sweel wat de bovenliggende partij was in deze wedstrijd. Met goed voetbal, en de juiste scherpte in de duels was het de ploeg uit Emmer-Compascuum de baas. Dit resulteerde ook in meerdere kansen de 1e helft. Tom ter Avest, Richard Speelman, Lars Prinsen & Thijs Oldengarm kregen allen goede kansen om het scorebord in beweging te brengen. En zelfs na een hele mooie aanval aan Sweeler kant die Patrick Zwiers vakkundig binnenschoot, leek het scorebord zelfs te bewegen. De scheids wees al naar het middenveld voor een nieuwe aftrap,  en de Sweeler spelers vierden al hun feestje voor de verdiende voorsprong, maar iedereen had de grensrechter niet meegerekend. De arme man had als enige een buitenspel situatie gezien waar de scheids het blijkbaar na goed overleg mee eens was, wat betekende in een 0-0 rust stand. Na een welverdiende kop thee en  een bemoedigend woordje van de trainer werden de mannen weer het veld ingestuurd voor de 2e helft.

En vanaf dat moment ging het pas echt los. Sweel deze keer met de wind tegen, kreeg het de eerste minuten wat zwaar vanwege de lange halen aan de kant van CEC. Wind onder de bal en daar gingen de mannen uit Emmer-Compas. Gelukkig was Douwe Bruinsma uitstekend bij de les ,ondanks zijn koorts de afgelopen dagen, en hield hij het doel schoon tot dat moment.

En na een keurige lange bal richting Tom ter Avest, ging “Samba” Tom slalommend om een verdediger en de keeper en werd er eindelijk verdiend gescoord. Stand 0-1  Echter was het maar een minuut later dat de spits van CEC een lange bal van achteruit geweldig controleerde en langs Douwe schoot. Stand 1-1. Zo kon de ploeg uit Zweeloo maar kort genieten van die voorsprong. Vanaf dat moment ontspon er een spannende strijd, die soms gepaard gingen met wel heel erg extreme overtredingen. Het aparte was dat deze scheidsrechter blijkbaar niet de juiste materialen bij zich had, anders waren er wel wat tijdstraffen gevallen aan beide kanten. Echter, zelfs na dit gebeuk en getrap, trok Sweel JO19 de wedstrijd naar zich toe. Met nog maar 2 minuten binnen de lijnen, werd door een moe gestreden Thijs,  een bal binnen het doel  geknikt, en zorgde hij  voor de voorsprong 2 -1 . Het werd nog een beetje billen knijpen. Een ware scrimmage voor het doel van Douwe zorgde nog voor een behoorlijke hoge hartslag aan een ieder die Sweel de overwinning gunde. Echter was het Jorrit die in die situatie de bal vakkundig weg roeide uit de 16.  Na welgeteld 54 minuten in de 2e helft floot de scheidsrechter uit Emmer Compascuum af, en kon Sweel zijn welverdiende overwinning gaan vieren.

Nee, vv Sweel JO19 wint ondanks alle tegenslagen deze wedstrijd dik verdiend op wilskracht en bij vlagen goed voetbal. Soms zie je toch dat het voetbal wint.

Vanaf de zijkant wil ik, de toeschouwers en ouders die mee gekomen waren naar Emmer-Compascuum gigantisch bedanken voor hun geweldige support. En ik hoop dat ik weer een beroep kan doen op al deze fanatieke supporters tijdens de rest van de competitie & de halve finale in de beker.

Sander.