Sweel JO17 van Stein Jansen en Mees Kuipers is “Elftal van de Week”: “Deze gemotiveerde groep zet elke week alles op alles om een positief resultaat te behalen”

Stein Jansen en Mees Kuipers beseffen dat ze met vv Sweel JO17 een uitdagend seizoen tegemoet gaan, maar de twee trainer-coaches lopen bepaald niet weg voor die uitdaging.

Schoolvoorbeeld

Stein en Mees zijn een schoolvoorbeeld van gemotiveerde selectiespelers die actief zijn binnen de jeugdopleiding van vv Sweel. Uit eigen ervaring weten de twee fanatieke sportmannen hoe belangrijk het is dat jeugdspelers worden meegenomen in hun voetbalontwikkeling.

Prima te combineren met selectievoetbal

De twee 19-jarige Aaldenaren spelen al vanaf hun jongste jaren samen in een team en ook als jeugdtrainers trekken ze samen de kar. “Voor ons is dit prima te combineren met het selectievoetbal. De trainingsavonden van Sweel JO17 zijn op dinsdag- en donderdagavond. Vervolgens sluiten we aan bij onze eigen training. De wedstrijden zijn doorgaans rond het middaguur, zodat we daarna nog invulling kunnen geven aan onze bijbanen”, vertellen Stein en Mees.

Zwaar karwei

Met een selectie van zeventien jeugdspelers, voor het merendeel amper 14 jaar, staat het team dit seizoen voor een zwaar karwei. Stein en Mees komen over van de JO15. “Aan het eind van vorig seizoen werden we gevraagd om met deze jongens de overstap te maken naar de JO17. Daar hebben we geen seconden over nagedacht, want deze hele jonge groep herbergt veel talent. De groep maakt een reuzensprong van JO13 en JO15 naar JO17, maar niemand raakt er van in de war.”

Specifieke kwaliteiten accentueren

Stein en Mees kennen het klappen van de zweep. Ze zijn er van doordrongen dat coaches nog nooit een wedstrijd hebben gewonnen op de zwakke punten van zijn sporters. “Daarom is het in het leerproces ook onverstandig om in onze rol van coach de nadruk te leggen op wat er niet goed gaat. Verstandiger is op zoek te gaan naar de specifieke kwaliteiten van onze spelers en hen daarin laten excelleren.”

Paar koppen groter

Uiteraard is de jeugdige leeftijd van de groep een factor om rekening mee te houden, want in de eerste duels werd er gespeeld tegen spelers die een paar koppen groter waren. “Deze gemotiveerde groep toont echter elke week weer alles op alles te zetten om een positief resultaat op de zaterdag te behalen. Omdat het zo’n jonge groep is zit er veel rek in, maar moeten wij de ‘oudere jongens’ ook blijven uitdagen. Dat proberen we samen zo goed in de praktijk te brengen.”

Trots op de groep

Stein en Mees zijn trots op hun jongens. “Ondanks de leeftijdsverschillen is JO17 een heel hecht team en het allemaal vrienden van elkaar. Dat betekent dat sfeer altijd goed is. Naast alle gezelligheid proberen we deze jongens uiteraard ook de fijne kneepjes van het vak te leren. Elke dinsdag- en donderdagavond staan we dan ook met veel passie en plezier – voorafgaande aan onze eigen training – op het veld.”

Aanvallend en attractief voetbal

De training is toegespitst op het jeugdbeleidsplan van vv Sweel . “De filosofie is om aanvallend en attractief voetbal te spelen. Daarom trainen wij veel op vanuit achteruit opbouwen. ballen altijd over de grond te spelen, maar onderaan de streep proberen wij altijd te winnen. We hopen dat veel van deze jongens – net zo als wij – over paar jaar de sprong naar de selectie maken. En minstens zo belangrijk – net als ons – altijd bij de voetbalclub betrokken zullen blijven.”

Drie jaar actief als jeugdcoach

Mees en Stein zijn sinds drie jaar actief als jeugdcoach bij vv Sweel. Mees startte bij de JO10 en werd daarna gepolst om de JO 015-1 te trainen en te begeleiden. “Dit leek mij een leuke uitdaging, maar ook pittig. Ik heb hier dan ook even over nagedacht en kwam tot de conclusie om dit het liefst in duo-verband te doen. Ik deelde dit met Stein – die toen nog de JO11-2 onder zijn hoede had – en die was al net zo enthousiast .Vorig jaar zijn wij samen begonnen met het trainen en leiden van de JO 15-1. Het eerste jaar was succesvol, we zijn kampioen geworden en gingen naar de 2e klasse. Dit was logischerwijs een hoger niveau, maar ook hier hebben we ons redelijk staande weten te houden.”

Stein volgt opleiding Leisure & Events Management

Stein is aan het NHL Stenden in Emmen bezig met de vierjarige opleiding Leisure & Events Management. “Tijdens deze opleiding staat het bedenken van duurzame concepten en het organiseren en regisseren van zinvolle belevenissen in de vrije tijd centraal. Het gaat verder dan het organiseren van een gaaf festival of een commercieel evenement. Je gaat echt betekenis geven aan een event.”

Mees kiest voor lerarenopleiding

Mees volgt aan het Windesheim in Zwolle de opleiding Teachers College. “In deze lerarenopleiding ga je het eerste jaar oriënteren bij een basisschool en een middelbare school. Bij mijn vooropleiding onderwijsassistent vond ik het al heel leuk om kinderen dingen bij te brengen en op weg te helpen. Werken met pubers spreekt mij echter ook heel erg aan en dat komt goed van pas bij Sweel JO17. Al zijn dat geen lastige pubers….!”, lacht Mees.