Sweel JO11-1 van Mark Meems en Jan Rein Koopman staat deze week in schijnwerpers :”Spelers moeten nu meer meters maken, maar het gaat echt heel goed”

De spelers van JO-11-1 moesten begin van dit seizoen even schakelen en wennen aan de nieuwe veldomstandigheden. Ze spelen namelijk niet meer op een kwart-veld, maar op een half-veld. Dat betekent weliswaar veel meer meters maken, maar ze hebben nu ook meer mogelijkheden om zich te ontwikkelen als voetballer.

De gewenning is volgens Mark Meems, samen met Jan Rein Koopman teamleider van de beloftevolle ploeg, soepel verlopen. “Natuurlijk moest iedereen even wennen aan de nieuwe positie, maar na een paar wedstrijden gaat het eigenlijk heel goed. Behoudens de eerste wedstrijd hebben we alles gewonnen en soms zelfs met oogstrelend voetbal. Er zaten overigens ook best lastige wedstrijden tussen, maar dat is voor het leerproces van de kinderen heel belangrijk.”

Mark is al vanaf jonge leeftijd bij het voetbal in Zweeloo betrokken. “Ik ben begonnen in de jeugd van ZBC en later speelde ik voor de jeugdcombinatie Jeugd Voetbal Sweel (JVS). Daar kijk ik met veel plezier op terug en het was een mooie periode. Daarna heb ik tot een aantal jaren geleden in de lagere seniorenteams gespeeld.”

Met drie voetballende zoons is Mark tegenwoordig als betrokken voetbalvader vooral naast het veld te vinden. “Eerst bij mijn jongste zoon Floris als leider van de toenmalige JO7. Sinds dit seizoen ben ik leider geworden van de JO11-1, waar mijn zoon Tim in speelt.”

Mark doet dat samen met Jan Rein Koopman, die al meerdere jaren als leider bij dit talentvolle team betrokken is. “De spelvreugde staat voorop. En samen proberen we de kinderen op de zaterdagen zo goed mogelijk te begeleiden, en ze tactisch beter te laten worden in het spelen van wedstrijden en daarbij ieders talent zo goed mogelijk in te zetten.”

Na de herfstvakantie volgt de indeling van de tweede fase. “We treffen dan wellicht weer wat betere tegenstanders waar we ons als team aan kunnen meten, maar vooral ook ervaring kunnen opdoen en de spelers verder laten groeien. In combinatie met de trainingen van Gerwin Stevens en Koen Willems gaat ons dat vast lukken!”, besluit Mark Meems.

Bij de foto : Sweel JO11-1. Onderste rij, v.l.n.r: Timyr Chebotarov, Simon Troostheide, Carolien Kamps, Yazan Ezou. Middelste rij, v.l.n.r: Sven Lanting, Milon Stevens, Joost Koopman, Tim Meems en Milo Askes. Bovenste rij Jan Rein Koopman en Mark Meems.