Sweel-jeugdtrainer én skileraar Jorn Scholing (19) uit Meppen wil zo snel mogelijk sneeuw onder zijn voeten

Bij de foto: Skileraar Jorn Scholing (19) uit Meppen staat te popelen om de komende maanden  aan de slag te gaan in het Oostenrijkse wintersportgebied.

Reizen naar het buitenland wordt ontmoedigd, maar Jorn Scholing staat te popelen om als skileraar aan de slag te gaan op de pistes van het Oostenrijkse Fiss. Een dorpje in de deelstaat Tirol en het walhalla voor wintersporters.

Het kabinet gaf afgelopen dinsdag tijdens de persconferentie nog het “dringend advies” om tot zeker half januari niet naar het buitenland te reizen, tenzij noodzakelijk. De 19-jarige Meppenaar laat zich er in ieder geval niet door ontmoedigen. “Ik kijk al maanden uit naar deze leerzame ervaring en heb er zelfs de opleiding docent Lichamelijke Opvoeding (LO) aan het Windesheim in Zwolle een jaar voor opgeschoven”, zegt de trainer-coach van Sweel JO-11.

Waakzaam

Jorn Scholing, die in juni het VWO-diploma behaalde, wil zo snel mogelijk verse sneeuw onder zijn voeten en genieten van een adembenemend uitzicht op de kilometerslange pistes. “Ik denk dat het veilig is en dat het ondanks de coronapandemie ook wel druk gaat worden. Ik besef dat het deze winter wel anders zal gaan, want we moeten uiteraard alles doen om het virus niet te verspreiden. Op de pistes is er ruimte voldoende, maar bij de liften zal men waakzaam moeten zijn. Daar is het lastig om afstand te houden.”

Geweldig gevoel

De in Meppen geboren en getogen Jorn Scholing was al op jonge leeftijd in de ban van de bergen en de sneeuw. “Het geeft een geweldig gevoel als je van de berg afkomt.” Hij nam met succes aan meerdere NK’s deel en met al zijn ervaring kan Scholing in de naderende winterperiode dus vol vertrouwen aan de slag als ski-, en snowboard instructeur. “Ik maak van december tot en met april van mijn hobby mijn beroep. Als klein jongetje was ik al helemaal verslaafd aan de lange latten. Ik heb nu de ambitie om mijn opgedane kennis over te dragen. Dat werk ligt me en doet me goed.”

Vertrouwen uitstralen

De accenten liggen voor de skileraar vooral op demonstreren en het aanleren van de oefeningen. Jorn Scholing wil vertrouwen uitstralen en een goede en logische methode ontwikkelen om kinderen en volwassenen op een veilige manier op de piste te begeleiden.”

3000 meter hoogte

Het wintersportoord Fiss – waar Jorn de komende maanden aan de slag gaat – is een heel divers gebied en ligt op een hoogte van 1.500 meter. De top van het skigebied ligt op ruim 3000 meter. “Zo’n hoog gebied geeft het voordeel dat het seizoen lang duurt en dat het vrijwel sneeuwzeker is. Van begin december tot eind april kan ik dus volop genieten van de sneeuw.”