Sweel 1 (zat) is Twedo de baas

Ook de tweede competitiewedstrijd hebben de mannen van trainer Bert Wiebing er weer goed vanaf gebracht. Twedo werd op het sportpark in Veenoord verslagen met 1-4. De uitslag is, in verhouding met de mogelijkheden die Sweel creëerde, nogal laag uitgevallen.

Sweel begon voortvarend aan het duel en zette direct druk op het middenveld en de verdediging van Twedo. De thuisploeg had geen antwoord op het pressievoetbal van Sweel en stond toe dat de ploeg uit Zweeloo heer en meester was. Dit resulteerde in een 0-4 voorspong na ongeveer 25 minuten spelen.  Na een aantal mogelijkheden en buitenspel momenten kwam een steekbal op maat aan bij de snelle Lars Sikken. Deze strandde op de keeper van Twedo, maar de afvallende bal werd binnen geschoten door de meegelopen Bertin Kiers, die voor de verandering op de nummer tien positie mocht beginnen. Het tweede doelpunt kwam op naam van Willy Lubowa. De rechtsbuiten van Sweel, Jurjen Huitema, snelde weer langs zijn directe tegenstander en gaf een perfecte voorzet op de van links meegelopen Willy, die de bal behendig langs de keeper werkte. Het derde doelpunt ontstond nadat een corner werd weggekopt door een verdediger van Twedo. De bal belande met stuiter voor de voeten van Lars Sikken, die de bal op rand zestien uit de lucht plukte en ongenadig hard in de lange hoek schoot. Het vierde doelpunt ontstond na een korte corner. Waarbij de bal door Jurjen Huitema strak voor het doel werd geschoten en de keeper van Twedo de bal wou pakken, maar ongelukkig los liet en onder toezicht van vele verdedigers, rustig het doel binnen stuiterde. Na de 0-4 was de maat vol voor de trainer van Twedo. Hij greep in door een middenvelder te wisselen. De ploeg ging meer op de man spelen en veroorzaakte een aantal harde overtredingen waardoor de wedstrijd een beetje grimmiger begon te worden.

In de rust werd verdediger Jeroen Zantingh gewisseld voor Ron Holscher, die de linksbackpositie van de geblesseerde Zantingh overnam. De tweede helft werd gekenmerkt door matig voetbal aan de Sweel zijde. Hoewel er vrijwel geen mogelijkheden voor Twedo ontstonden en nog steeds een aantal goede mogelijkheden werden gecreëerd, was het spel niet goed genoeg om het fysiek spelende Twedo te blijven onderdrukken. Na 60 minuten voetbal werd de moegestreden Kiers gewisseld voor Thomas Wolting. Met de frisse Wolting kon Sweel weer iets beter voetballen en maakte wat meer gebruik van de ruimtes die ontstonden op het middenveld. Hierdoor kwamen er weer een aantal goede mogelijkheden voor Sweel om de vijfde van de middag te maken. Maar het gebrek aan scherpte en een 0-4 voorspong in het achterhoofd, kon het meegereisde publiek in de tweede helft niet meer juichen. De voor Lars Sikken ingevallen Jan Roelof Mulder had misschien nog wel de grootste mogelijkheid. Een goede voorzet van Huitema werd goed ingekopt door Mulder, maar de gestrekt gaande keeper kon hem net uit de hoek tikken.

Het gebrek aan scherpte was ook de oorzaak dat Twedo vlak voor tijd nog een ere treffer kon maken.  Hoewel de thuisploeg op voetbaltechnisch gebied zeer zwak was, gooiden zij volop de beuk erin dat resulteerde in één echte mogelijkheid. De bal werd verloren op het middenveld en de constant inzakkende spits van Twedo werd een vrije doortocht gegeven naar keeper Haan, die na een rustige middag toch nog een bal uit het net kon vissen.

Hoewel het spel niet altijd goed was, heeft het eerste van Sweel zaterdag zes punten overgehouden na twee competitiewedstrijden en staan zij bovenaan in de vijfde klasse. Volgende week spelen de mannen van Sweel thuis tegen VEV. De ploeg uit Klazienaveen Noord hebben vier punten en doen hierdoor verrassend bovenin mee. Gezien de stand belooft het een spannende wedstrijd te worden.