Succescoach Eduard Lahuis met Sweel 3 op drempel van titel: “Het is toch knap dat we op de eerste plaats staan, ook als het gaat om de derde helft”

In alle hectiek van de naderende kraker Sleen-Sweel, zou je bijna vergeten dat zondagochtend het feest al kan losbarsten. Als Sweel 3 het thuisduel tegen Weiteveense Boys 3 winnend afsluit, kan de vlag in top. En anders zijn er daarna nog twee kansen.

Praten over de titel of kampioenswedstrijd wil succescoach Eduard Lahuis graag nog even uitstellen tot zondag rond de klok van 12.00 uur. De 37-jarige speler/coach blijft nuchter onder het eclatante succes van zijn ploeg en wil geen extra druk op zijn spelersgroep leggen.

Leider en team lijken een perfecte match. Eduard Lahuis is weliswaar al zeven seizoenen verbonden aan Sweel 3, maar nam na de zomer ook de functie van leider voor zijn rekening. Dat legde het team geen windeieren.

Lahuis begon de voorbereiding met een incomplete selectie van slechts zeven spelers, maar kreeg de gewenste aanvulling vanuit Sweel 2. Hij smeedde niet alleen een vechtmachine, maar ook een hecht vriendenteam, die komende zondag kan gaan oogsten. “VIOS(O) was lange tijd onze grootste concurrent, maar mijn ploeg wist de equipe uit Oosterhesselen zowel in de uit- als thuiswedstrijd te verslaan. Eigenlijk hadden we daarna alleen nog wat te duchten van WKE’16 3. De Emmenaren kunnen ons op papier nog inhalen, maar zondag kunnen we bij een zege aan alle onzekerheid een eind maken.”

Eduard Lahuis is niet de leider die met ijzeren vuist zijn team geforceerd naar zijn hand wil zitten. Geduldig schaafde hij aan het beter maken van de jonge spelers. Disciplinaire maatregelen bleken niet nodig, al had de aimabele coach de ‘groenploeg uit Benneveld’ wel een paar keer buiten de selecte kunnen houden. “Vaak kwamen Stan, Mylan en Sven te laat bij de wedstrijdbespreking, maar in de derde helft bleken ze onmisbaar. Echte sfeermakers die je in team nodig bent. Die rol hebben ze voortreffelijk ingevuld en zullen zondag ongetwijfeld voorop lopen in de polonaise.”

Eduard Lahuis spreekt de voetbaltaal en weet – dat als je het spelers beter maken goed doet – de resultaten vanzelf komen. De ranglijst liegt wat dat betreft niet: Sweel staat met 50 punten uit 19 duels op een glansrijke eerste plaats.

Sweel 3bleek niet alleen een hecht collectief, maar ook een mix van jong talent en veel routine in de personen van Jurjen Huitema, Michiel Hofman, Jos van der Spoel en leider/speler Eduard Lahuis.

Zondag kan een mooie dag worden voor de vriendenploeg! Het duel tussen Sweel 3 en Weiteveense Boys 3 begint om 10.00 uur.