Stichting ’t Alterbarg zet volgende stap in verbeteren sportaccommodatie

Sportpark ’t Alterbarg staat aan de vooravond van een aanzienlijke kwaliteitsverbetering. Naast vernieuwing van de velden krijgt het sportpark ook duurzame en energiezuinige LED-sportveldverlichting. Dat geldt voor zowel het hoofdveld, veld 2 als de trainingsvelden.

Samen met de gemeente Coevorden is er voor ’t Alterbarg een totaalplan gemaakt en de uitvoering daarvan start medio juni. Het betreft fase 1 van de renovatie. Inmiddels staat ook fase 2 op de agenda: dat betreft de volledige modernisering van de kleedlokalen.

Om sport betaalbaar en beschikbaar te houden zijn goede, duurzame en toegankelijke sportaccommodaties belangrijk. De accommodatie aan de Hoofdstraat in Zweeloo moet door de  renovatie en modernisering volgens het bestuur van de beheersstichting ’t Alterbarg weer  jaren meekunnen.

Kwaliteitsverbetering is een continu proces waarin de stichting – samen met de gemeente Coevorden – op vele manieren investeert. Aanvankelijk was er ook in Zweeloo belangstelling voor een kunstgrasveld. Hoge kosten, aantrekkelijker alternatieven, de voorkeur om op echt gras te spelen en het feit dat kunstgras niet duurzaam is, veranderde bij de stichting en het clubbestuur van vv Sweel de vraag. De uitkomst is de aanleg van een O2 veld.

Aanleg O2 veld

De aanleg van een O2 veld biedt vv Sweel de mogelijkheid om het voetbalveld veelvuldig te gebruiken, zonder dat dit direct ten koste gaat van de grasmat. Door de toevoeging van lava aan het zand treedt er geen verdichting op en blijft de toplaag luchtig en stabiel. Hierdoor neemt het aantal speeluren op een O2 veld aanzienlijk toe ten aanzien van de normale grasvelden.

vv Sweel blijft dus voetballen op natuurgras. Historisch gezien is natuurgras dé ondergrond voor de voetbalsport. Liefhebbers van nostalgie benadrukken de emoties die een prachtig groene, fris ruikende grasmat bij hen oproept. Een goed onderhouden grasmat is bij uitstek het ideale voetbalveld. Dat vergt tijd, de juiste middelen, cultuurtechnische kennis en verstand van zaken, maar dat is in goede handen van de veelgeprezen groenploeg van ’t Alterbarg.

Zelfwerkzaamheid

Voorzitter Harry Kuipers benadrukt dat de afhankelijkheid van vrijwilligers de komende jaren nog groter gaat worden. “Zelfwerkzaamheid zal steeds meer vereist worden. De fantastische groep vrijwilligers die nu al onderdeel uitmaken van de Groenploeg zijn al van onschatbare waarde en dat zal in de toekomst alleen maar gaan toenemen.”

Fase 2

De stichting kijkt inmiddels reikhalzend uit naar de uitvoering van fase 2: de gedateerde accommodatie van de oude kleedruimten worden dan gepimpt en gemoderniseerd. Ook zal er een moderne en bovenal duurzame technische installatie geplaatst worden, zodat we ook in dat opzicht bijdragen aan het groene karakter”, schetst Harry het plan van aanpak.

De stichting wil met medewerking van de gemeente na uitvoering van fase 1 snel doorpakken. De bedoeling is dat er volgend jaar begonnen wordt met de werkzaamheden van fase 2. De coronaperikelen kunnen echter nog roet in het eten gooien, maar Harry Kuipers hoopt en verwacht dat de handtekeningen voor fase 2 op korte termijn kunnen worden gezet.