Sleen wint “El Clasico” met 0-1

De hoofdmacht van Sweel liet zich zondagmiddag de kaas van het brood eten door Sleen en leed een pijnlijke nederlaag : 0-1.

Alle goede bedoelingen en revanchegevoelens ten spijt begon Sweel te slap aan de derby en kreeg daar al vroeg in de wedstrijd – na welgeteld 11 minuten – de rekening voor gepresenteerd. Jeroen Mens profiteerde optimaal van een verdedigingsfout en liet doelman Jesper Reuvers kansloos

Rond zo’n confrontatie met de buren worden altijd de smeuïgste verhalen opgerakeld. Het rijtje hoogtepunten van de soms knotsgekke derby’s tussen Sweel – Sleen is niet op een hand te tellen. De derby’s brengen dikwijls geen hoogstaand voetbal. Wél veel drama en euforie, altijd spraakmakend met veel strijd.

De derby van zondag 15 oktober gaat niet de boeken in als de meest aansprekende ooit. Verre van dat. Voldoende stof tot napraten was er eigenlijk ook niet, daarvoor was het simpelweg te mager wat de spelers op de mat legden.

Sleen, dat vorige week een offday kende tegen Wacker, stond zondagmiddag op ’t Alterbarg op scherp. De thuisclub werd direct fel op de huid gezeten en veel duels werden door de rood-witten gewonnen.

Naarmate de eerste helft vorderde kwam Sweel beter in de wedstrijd, maar het leverde geen goals op. Het ontbrak de ploeg van Marnix Bakker aan een portie bluf, branie en soms geluk om de derby naar zijn hand te zetten.

Met een 0-1 stand begonnen de teams aan de tweede helft. Sweel had nog 45 minuten om iets aan de achterstand te doen en kreeg meerdere kansen op de gelijkmaker. Sweel drong aan, maar doelman Niels Kloppenburg toonde zich echter onverslaanbaar. De goalie groeide met iedere redding en hield de equipe uit Zweeloo van scoren af.

Trainer-coach Marnix Bakker was na afloop duidelijk in zijn commentaar. “De minst slechte ploeg heeft op basis van strijdlust gewonnen. Mijn ploeg was te slordig aan de bal. De beste kansen waren wel voor ons en een gelijkspel had volgens mij meer recht gedaan aan de krachtsverhoudingen.”

Hoe zuur de druiven voor Sweel eind ook waren, de ploeg mocht het alleen zichzelf verwijten.

Foto’s: Jansje Brands