Skileraar in opleiding Koen Willems (17) uit Aalden jaagt zijn dromen na op de Oostenrijkse skipistes, maar mist wel zijn voetbalschoenen

Koen Willems is een fervent voetballiefhebber, maar al op jeugdige leeftijd droomde hij van een baan als skileraar. Koen was vastbesloten om zijn grootste wens na te jagen. Al sinds enkele maanden vertoeft de 17-jarige Aaldenaar op de Oostenrijkse pistes en is skileraar in opleiding.

De tweedejaars student van het Drenthe College in Emmen hoefde niet lang na te denken over het keuzeonderdeel van zijn opleiding Sport en Bewegen: instructeur skiën/snowboarden en daar de benodigde diploma’s voor in de wacht slepen.

Lange latten en verse sneeuw

Het liefst wil Koen lange latten en verse sneeuw onder zijn voeten en genieten van een adembenemend uitzicht op de kilometers lange pistes, maar de speler van vv Sweel JO19 hangt de voetbalschoenen nog niet aan de wilgen. “Mijn ouders komen deze week op bezoek en ik heb ze dringend verzocht de kicks mee te nemen. Ik probeer de komende weken ook nog wat voetbaltrainingen af te werken.”

Geweldig gevoel

Koen, die in de voetsporen treedt van zijn neef Jorn Scholing – is al op jonge leeftijd in de ban van de bergen en de sneeuw. “Het geeft een geweldig gevoel als je van de berg afkomt. Als klein jongetje was ik al helemaal verslaafd aan de lange latten. Zo is het echt mijn droom geworden om les te geven in het gebied waar ik de afgelopen jaren met zoveel plezier wintersportvakantie vierde. Ik heb nu de ambitie om mijn opgedane kennis over te dragen. Dat werk ligt me en doet me goed”, doet Koen vanuit het skioord Zauchensee verslag van zijn ervaringen.

Diploma’s

Koen Willems reisde in oktober al naar Oostenrijk voor een tiendaagse NSI-cursus. Met dit diploma mag hij lesgeven op de indoor-skibanen in Nederland. Dit was al een mooi voorproefje op de vervolgopleiding, want begin december vertrok Koen voor een vier maanden durende stageperiode naar het Oostenrijkse Salzburgerland. Amper twee weken daarna had hij al zijn felbebeerde Anwärter-diploma al op zak. “Vervolgens ben ik doorgereisd naar Zauchensee, in de buurt van het bekende wintersportoord Flauchau voor een drie maanden durende stageperiode. Om succesvol te kunnen starten met de opleiding als skileraar moet je eerst trainen, trainen en nog eens trainen.”

Goede vorderingen

Koen Willems geniet hier met volle teugen en hij maakt goede vorderingen. “Vanuit de skischool van Peter Walchhofer – broer van Michael Walchhofer die in 2003 wereldkampioen werd als alpineskiër – start ik op 10 maart a.s. met de pittige Landes-opleiding. Dat is een vervolg op het Anwärter-diploma.” Met dit diploma is Koen bevoegd om gevorderden en vergevorderden skiles en snowboardles te geven. “Met het pas behaalde Anwärter diploma ben ik nu bezig om een aantal weken ervaring op te doen bij de skischool van Walchhofer, voordat ik aan het Landes traject mag beginnen. Dit is echt een heel vette opleiding, waar ik me op kan verheugden. Sowieso gaat de snelheid flink omhoog en leer ik goed en veilig buiten de piste te skiën en te snowboarden.”

Vertrouwen uitstralen

De wintersportvakantie is volop gaande en vaak komen de Nederlandse kinderen bij Koen terecht en dat vindt hij heel leuk. “Want ik snap best dat ouders graag hebben dat een skileraar hun kind goed begrijpt.” De  accenten liggen voor de skileraar vooral op demonstreren en het aanleren van de oefeningen. “ik wil vertrouwen uitstralen en een goede en logische methode ontwikkelen om kinderen en volwassenen op een veilige manier op de piste te begeleiden.”

Naar verwachting zal Koen in het Paasweekend naar Nederland terugkeren, maar het avontuur krijgt in de komende winter zeer waarschijnlijk een vervolg. Dan zal Koen opnieuw voor vier maanden naar de Oostenrijkse skioorden afreizen. “Dit is mijn grote passie. Ik hoop van mijn hobby mijn beroep te kunnen maken!”