Scheidsrechters winnen! Wie gaat de sportieve uitdaging bij v.v. Sweel aan?

Het beslissende moment:
Laatste minuut. De stand is 1-1. De spits gaat de diepte in en precies op het goede moment komt de steekbal. Net als de spits wil schieten, gaat hij onderuit in het strafschop gebied. Alle ogen richten zich op jou. Overtreding of schwalbe? Fluiten of door laten spelen: Jij beslist! “Het geeft een kick om leiding te geven aan 22 spelers. Vooral als je na afloop terugkijkt op een leuke wedstrijd”, zegt Eric Braamhaar, scheidsrechter in het Betaalde Voetbal.

Winnen:
Als scheidsrechter leid je de wedstrijd in goede banen. Jij kent de regels als geen ander en zorgt ervoor dat ze worden nageleefd. Op het moment dat dit niet gebeurd, grijp je in. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Spelers en toeschouwers kunnen zich concentreren op waar hij of zij aan toe is.

Spelers en toeschouwers kunnen zich concentreren op waar het allemaal om draait: voetballen met plezier. De wedstrijd eindigt in winst, verlies of gelijkspel, maar als scheidsrechter win je altijd. Want jij zorgt ervoor dat iedereen plezier beleeft aan het spel. Bovendien is het leiden van wedstrijden goed voor je persoonlijke ontwikkeling en conditie. Je leert leiding geven en omgaan met druk. Zeker weten! Eric Braamhaar zegt daarover: “Vooral het contact met de spelers vind ik leuk. Lekker dollen om een schot dat naast is gegaan. Mooi is soms ook de boosheid in de hitte van het spel, waarna ze later hun excuses aanbieden.”

Hoe ambitieus ben jij?
Als scheidsrechter kun je het volgens Eric Braamhaar ver schoppen. “Dat hangt in belangrijke mate af van je eigen ambities en talent. Fluiten is leuk, op welk niveau dan ook. Of je nu pupillen, junioren, of de lagere seniorenteams van v.v. Sweel fluit; bij elke wedstrijd gaat het ergens om. Zonder scheids geen wedstrijd!”

Wat vraagt het van je?
Om scheidsrechter te worden, is het belangrijk dat je een voetballiefhebber bent en de basisbeginselen van de arbitrage leert. Bovendien wordt verwacht dat je regelmatig beschikbaar bent. Bij voldoende belangstelling kunnen wij bovendien een scheidsrechterscursus bij onze vereniging organiseren.

Denken jullie……
Dit lijkt mij wel wat? Ik vind het leuk om wedstrijden te leiden! Dan zijn wij op zoek naar jou! v.v. Sweel heeft dringend behoefte aan enthousiaste clubscheidsrechters. Stuur ons een e-mail en geef je op bij scheidsrechterscoördinator Jaap Haan. Het emailadres is: jaap_haan@msn.com