Ruud Jalving en Jarno Rotgers verlengen bij v.v. Sweel; Jalving toegelaten tot trainerscursus TC 1 / UEFA A

Hoofdtrainer Ruud Jalving heeft bij v.v. Sweel zijn contract met één jaar verlengd. De 44-jarige Aaldenaar begint in 2018/2019 aan zijn vierde seizoen op sportpark t Alterbarg. Verder is ook overeenstemming bereikt met Jarno Rotgers (39) om volgend seizoen als assistent-trainer door te gaan bij de voetbalclub uit Zweeloo.

Ruud Jalving combineert zijn taken bij v.v. Sweel met de functie van trainer van de onder 14 selectie van FC Emmen.

Dinsdag heeft Jalving van de KNVB Academie in Zeist ook de bevestiging ontvangen dat hij is toegelaten voor de trainerscursus TC 1 / UEFA A (2018/2019).

Als Ruud Jalving slaagt voor de cursus, mag hij aan de slag bij jeugdelftallen in de landelijke divisies en clubs in het gehele amateurvoetbal of als assistent-trainer in het betaalde voetbal.

Voor de geboren en getogen Aaldenaar is het een mooie volgende stap in zijn trainersloopbaan. ‘Er zit tot nu toe een mooie opbouw in mijn loopbaan als trainer en ontwikkel ik me stap voor stap steeds verder. Ik begin straks met heel veel plezier met de TC 1-opleiding. Daarmee ligt er een mooi perspectief voor de toekomst.’

Ruud Jalving is sinds december 2015 als trainer-coach werkzaam bij v.v. Sweel. De club waar hij zijn voetballoopbaan op prille leeftijd begon en een in 2014 ook afsloot. Jalving was er jeugdspeler en later ook basisspeler van het eerste elftal.

Zijn voetbaltalent reikte echter veel verder. Ruud Jalving speelde drie seizoenen bij FC Emmen als contractspeler (65 officiële wedstrijden), drie jaar ZBC (nu v.v. Sweel) in de eindjaren ‘90 bekroond met een kampioenschap en negen jaar topvoetbal bij de Asser hoofdklasser ACV. Acht jaar geleden keerde hij terug op het oude nest in Zweeloo. En met veel succes, want de zondaghoofdmacht klom naar de 2e klasse. Het hoogste niveau dat de club in de roemrijke historie wist te bereiken. Na zijn laatste seizoen werd Jalving benoemd tot erelid van de vereniging.

Ondanks de titels bleef de in Aalden geboren en getogen Jalving nuchter als altijd. Natuurlijk vond hij de kampioenschappen mooi en onvergetelijk. Maar wat voor Jalving steeds heeft geteld, is het enorme plezier dat hij beleefde aan het weer spelen bij zijn eigen cluppie. ‘Met mijn eigen vrienden en in mijn eigen vertrouwde omgeving.’ De liefhebbers van voetbal als een spel van schoonheid lieten een traan, toen hij in 2014 een punt zette achter zijn prestatieve loopbaan. Bij het afscheid stond al vast dat Jalving het trainersvak ambieerde. Hij is sinds eind 2015 in bezit van TC 3 en heeft inmiddels ook het trainersdiploma TC 2 op zak.

Sweel wenst Ruud veel succes bij het voltooien van deze mooie en uitdagende voetbalopleiding.

Foto: Gerda Looije