Ruud Jalving (45) stopt na dit seizoen bij v.v. Sweel

Hoofdtrainer Ruud Jalving verlaat v.v. Sweel aan het einde van dit seizoen. De 45-jarige Aaldenaar heeft het clubbestuur van de 4e klasser uit Zweeloo laten weten dat hij na bijna vier seizoenen aan een nieuwe uitdaging toe is. Jalving heeft de voltallige selectie en begeleidingsstaf vanavond op de hoogte gebracht van zijn beslissing.

‘Het was een moeilijk besluit, want Sweel zit in mijn hart. Ik heb lang gewikt en gewogen of ik na dit seizoen nog hoofdtrainer van deze fantastische club wil blijven. Ik ben blij dat het bestuur mij ook die ruimte en bedenktijd heeft geboden, maar uiteindelijk moet ik nu een knoop doorhakken. Mijn gevoel zegt dat ik het niet moet doen. Ik heb de ambitie om een volgende stap te gaan maken en door te groeien. Ik sluit in Zweeloo een heel mooie sportieve periode af en kijk daar met een heel goed gevoel op terug.’

Remko Koopman en Wichard Vorsteveld hadden met Ruud Jalving graag om de tafel gewild voor contractverlenging, maar de twee bestuursleden (verantwoordelijk voor de technische zaken), respecteren uiteraard de keuze. ‘We zijn uitermate tevreden over de vakkundige werkwijze van Ruud en zijn hem dan ook zeer erkentelijk voor zijn waardevolle inbreng. Onze club wenst Ruud veel succes toe in zijn veelbelovende loopbaan als trainer-coach.’

Sweel is de eerste klus voor de ex-prof van FC Emmen. Het trainen van een hoofdmacht heeft hem verrijkt. ‘Het was heel leerzaam. Je hebt niet alleen met voetbaltechnische aspecten te maken, maar je moet ook in organisatorische zin de zaak handelen. Met de opgedane ervaring heb ik een goede basis gelegd om mij de komende seizoenen als trainer-coach verder te ontwikkelen.’

Ruud Jalving zwaait dit seizoen ook de scepter over de onder 15 selectie van FC Emmen. Verder volgt hij momenteel de cursus TC 1 / UEFA A Youth. Als hij slaagt voor de cursus, mag Jalving aan de slag bij jeugdelftallen in de landelijke divisies en clubs in het gehele amateurvoetbal of als assistent-trainer in het betaalde voetbal.

Ruud Jalving is oud-speler van FC Emmen uit de jaren negentig. In de seizoenen 1992/93, 1993/94 en 1995/96 speelde hij 65 officiële wedstrijden voor de Emmer hoofdmacht. Na het beëindigen van zijn profloopbaan speelde hij nog jaren een prominente rol bij het Asser ACV. Bij Sweel sloot hij zijn voetballoopbaan in 2014 op passende wijze af. Voor zijn grote verdiensten werd Ruud Jalving in datzelfde jaar tot erelid van v.v. Sweel benoemd.

De hoofdmacht van v.v. Sweel staat op vierde plaats in de 4e klasse E met 22 punten uit 11 wedstrijden. Zaterdagavond speelt Sweel de thuiswedstrijd tegen het één plaats hoger genoteerde Titan. Het duel op ’t Alterbarg begint om 19.30 uur.