Ruud Jalving (42) nieuwe trainer-coach v.v. Sweel (zon)

Ruud Jalving wordt de nieuwe trainer-coach van de zondaghoofdmacht van v.v. Sweel. Met de oud-voetballer van onder meer FC Emmen en ACV is een overeenstemming bereikt voor de periode van één seizoen. Jalving volgt na dit seizoen de vertrekkende coach Jakob Schuiling op. De Westerborker zet om gezondheidsredenen dan een punt achter zijn trainerscarrière.

De 42-jarige Jalving gaat aan de slag bij de club waar hij zijn voetballoopbaan op prille leeftijd begon en een jaar geleden ook afsloot. Jalving was er jeugdspeler en later ook basisspeler van het eerste elftal.

Zijn voetbaltalent reikte echter veel verder. Jalving speelde drie seizoenen bij FC Emmen als contractspeler, drie jaar ZBC (nu v.v. Sweel) in de eindjaren ‘90 bekroond met een kampioenschap en negen jaar topvoetbal bij de Asser hoofdklasser ACV. Acht jaar geleden keerde hij terug op het oude nest in Zweeloo. En met veel succes, want de zondaghoofdmacht klom naar de 2e klasse. Het hoogste niveau dat de club in de roemrijke historie wist te bereiken. Na zijn laatste seizoen werd Jalving benoemd tot erelid van de vereniging.

Ondanks de titels bleef de geboren en getogen Aaldenaar nuchter als altijd. Natuurlijk vond hij de kampioenschappen mooi en onvergetelijk. Maar wat voor Jalving steeds heeft geteld, is het enorme plezier dat hij beleefde aan het weer spelen bij zijn eigen cluppie. ‘Met mijn eigen vrienden en in mijn eigen vertrouwde omgeving.’ De liefhebbers van voetbal als een spel van schoonheid lieten een traan, toen hij in 2014 een punt zette achter zijn prestatieve loopbaan. Bij het afscheid stond al vast dat Jalving het trainersvak ambieerde. Hij is sinds deze week in bezit van TC 3 en start begin volgend jaar met TC 2. Jalving is erg blij met zijn mogelijkheden om bij Emmen A1 stage te lopen onder leiding van Gert Heerkes.

Voorzitter Bart Meems van v.v. Sweel is bijzonder content dat Ruud Jalving zich vanaf komend seizoen als trainer-coach aan v.v. Sweel (zon) heeft verbonden. ‘Ruud heeft een duidelijke voetbalvisie en is op en top clubman. We hebben veel vertrouwen in zijn werkwijze, passie en gedrevenheid.’

Bijschrift foto: Ruud Jalving is vanaf volgend seizoen de nieuwe trainer-coach van de zondaghoofdmacht van v.v. Sweel. De 42-jarige Aaldenaar start zijn trainersloopbaan waar hij als speler zijn indrukwekkende sportieve loopbaan destijds begon en in 2014 afsloot. (Archieffoto v.v. Sweel)