Rutger Heijnen (20) kiest met Sweel niet voor club dicht bij huis

De hoofdmacht van Sweel kent vooralsnog een uitstekende start in de 4e klasse D én dat geldt in het bijzonder voor debutant Rutger Heijnen. Met de rustige, stabiele leider centraal in de achterhoede incasseerde de formatie van trainer-coach Jarno Rotgers na acht competitieduels slechts één nederlaag. De eerste prijs van het seizoen ligt voor het grijpen.

Doorslaggevend
Rutger Heijnen woont en studeert in Groningen, maar voetbalt op ’t Alterbarg in Zweeloo. Een keuze die de 20-jarige in Klazienaveen geboren en getogen Heijnen vrij makkelijk kan verklaren. “Ik deel in Groningen een huis met Richard Speelman en we waren het er al snel over eens dat we ook dezelfde club moesten delen”, lacht Heijnen. Zijn boezemvriend was van doorslaggevende betekenis om voor Sweel te kiezen. “Naast Richard kende ik bovendien al een aantal spelers vanuit het Groninger studentenleven. Ik voelde me hier dus eigenlijk gelijk thuis.”

KZC’08
Rutger is opgegroeid bij het toenmalig vv Zwartemeer. “De jeugdopleiding werd in 2008 samengevoegd met vv Klazienaveen en ik werd speler van SJO KZC’08. De senioren van beide clubs bleven aanvankelijk wel afzonderlijk, maar in 2017 vond de fusie plaats. Ik heb in totaal twee seizoenen in de clubkleuren van FC Klazienaveen gespeeld.”

Moderne verdediger
Rutger speelt bij voorkeur een centrale rol in de defensie. Hij is een moderne verdediger die opbouwend ook sterk is. “Een centrale verdediger moet het spel goed kunnen lezen, rustig aan de bal zijn, maar ook een overtreding kunnen maken mocht dat onverhoopt nodig zijn. Hij moet niet terugdeinzen voor een duel, en rust en leiderschap uitstralen”, kent Heijnen de competenties waar de ‘laatste man’ aan moet voldoen. Hij ziet voor zichzelf echter nog voldoende verbeterpotentieel. “Opbouwend moet ik nog betere keuzes maken en rustiger blijven als de tegenstander druk gaat zetten. Ik denk ook dat ik beter moet worden in één-op-één situaties, en wat harder in deze duels mag worden.”

Alternatieven
Na afronding van de VWO-opleiding koos Rutger Heijnen voor een studie in Groningen. “Ik ging op kamers wonen, in een huis samen met Richard Speelman. Omdat het niet meer mogelijk bleek om twee keer in de week bij FC Klazienaveen te trainen, ging ik op zoek naar alternatieven. Richard wist mij te vertellen dat er veel jongens van vv Sweel in Groningen woonden, en dat er bijna altijd wel een auto beschikbaar was om op en neer naar de trainingen in Zweeloo te pendelen. Na een paar proeftrainingen was de keuze snel gemaakt.”

Echte dorpsclub
Rutger omschrijft vv Sweel als een club waar de sfeer altijd goed is, en waar iedereen elkaar kent en respecteert. “Een club waar plek is voor iedereen, en waar het altijd gezellig is in de kantine”, zegt Rutger, die aan de Universiteit van Groningen bezig is aan zijn eerste jaar van de studie Human Geography & Urban and Regional Planning.

Toekomstplannen
Over zijn plannen voor de toekomst – sportief en maatschappelijk – is Rutger duidelijk. “Ik weet nog niet waar mijn toekomst precies ligt, maar wat de korte termijn betreft hoop ik met vv Sweel te promoveren en verder ga ik uiteraard alles op alles zetten om mijn universitaire studie af te ronden.”

Bron: Coevorder Courant / Jan Hooge

Bij de foto: Rutger Heijnen (20) wil met de hoofdmacht van Sweel de stap naar de 3e klasse zetten. (Foto: Gerda Looije)