Robotmaaier voor ‘t Alterbarg

Vanaf april zullen de velden op sportcomplex ’t Alterbarg volledig in eigen beheer worden gemaaid. Hiervoor zullen door de stichting Beheer Voetbalcomplex Alterbarg een robotmaaier en een cirkelmaaier worden aangeschaft. De robotmaaier zal veld 1 en 2 gaan maaien en de cirkelmaaier zal met enthousiaste vrijwilligers veld 3 en 4, de trainingsvelden en het overige gras op het sportcomplex gaan maaien.

Met deze oplossing zal de Stichting ongeveer 25% kunnen besparen op de jaarlijkse maaikosten en daarnaast zal de kwaliteit van de grasmat gegarandeerd zijn.

Robotmaaier
Een robotmaaier zorgt ervoor dat het gras op de gewenste hoogte wordt gehouden doordat er 24 uur per dag gemaaid wordt. Het korte maaisel wordt weer opgenomen wat de kwaliteit van de grasmat ten goede komt. Omdat er niet meer met zwaar materiaal over de velden wordt gereden zal de bovenlaag minder snel verdichten. De robotmaaier is voorzien van GPS zodat diefstal zinloos is en heeft een maaibreedte van 1,05 meter.

Een heel groot voordeel van de robotmaaier is natuurlijk dat hij het allemaal zelf doet. Maaien en opladen zonder dat daar handjes voor nodig zijn. Bij storing van de robotmaaier krijgt de beheerder een sms bericht zodat er gelijk actie kan worden ondernomen.

’t Alterbarg is één van de eerste sportcomplexen in Drenthe die overstapt op een robotmaaier terwijl er landelijk gezien enkele tientallen actief zijn. Wij als Stichtingsbestuur zijn helemaal overtuigd van de mogelijkheden van de robotmaaier en denken een goede stap te hebben gezet als het gaat om kwaliteit van de grasmat en het terugbrengen van de kosten.

De robotmaaier wordt geprogrammeerd zodat hij na afloop van de laatste wedstrijd weer automatisch gaat maaien. Het is belangrijk dat er dan geen materialen op de velden blijven liggen, de bankjes weer in de dug-out worden geplaatst en de netten van de doelen gelijk worden opgehaald. We zullen deze gebruiksregels later nogmaals gaan delen.

De robotmaaier wordt op 4 april geïnstalleerd en zal dan ook gelijk gaan maaien. We gaan beginnen op veld 2 omdat veld 1 eind april wordt gerenoveerd. In de zomer zal veld 1 ook worden aangesloten op de robotmaaier.

Cirkelmaaier
Veld 3 en 4, de trainingsvelden en het overige gras zullen worden gemaaid door vrijwilligers op een John Deere cirkelmaaier met een maaibreedte van 1,53 meter. We beginnen met een viertal maai-vrijwilligers om het maaien goed onder de knie te krijgen. In de komende weken zullen we dan gaan bekijken of er nog meer vrijwilligers nodig zijn zodat we ook zonder problemen 2x in de week kunnen maaien. Op een later tijdstip zullen we hier nog uitgebreid op terugkomen.

Dank
Tenslotte willen we graag Ubels Groenvoorziening dankzeggen voor de jarenlange trouwe staat van dienst. Al die jaren hebben Oebel en zijn medewerkers ervoor gezorgd dat wij op een prima en keurige grasmat hebben kunnen voetballen. Nogmaals dank daarvoor.
Stichting Beheer Voetbalcomplex Alterbarg