Richard Speelman neemt (voorlopig) afscheid van vv Sweel : “Het was een moeilijke beslissing, maar ik heb de voors en tegens goed afgewogen”

Voor de buitenwacht kwam de mededeling wellicht uit de lucht vallen, maar voor Richard Speelman kwam er juist een eind aan een periode van veel wikken en wegen. “Het is geen makkelijke beslissing geweest. Het heeft lang geduurd, maar nu de kogel door de kerk is, ben ik toch ook wel opgelucht en geeft het rust in mijn hoofd.”

Flinke bijdrage

De 24-jarige Aaldenaar zet voorlopig met pijn in het hart een punt achter een langjarige verbintenis met vv Sweel. De voetbalclub uit Zweeloo moet het voortaan doen zonder de doelpunten, passes en slimmigheden van de sympathieke aanvaller, die een flinke bijdrage leverde aan de successen van de laatste jaren. En niet alleen binnen de lijnen, maar ook als bestuurslid en scheidsrechterscoördinator van onze club heeft Richard in betrekkelijke korte periode zijn sporen verdiend.

Sterke motivatie

Richard beschikt over een sterke motivatie en die heeft hij komend schooljaar nodig om de Master-opleiding MSc Strategisch Innovatiemanagement aan de Rijksuniversiteit Groningen af te kunnen ronden. Inmiddels heeft hij de pre-Master in de pocket en na de zomer moet Richard alle energie in de pittige studie stoppen. “Ik moet ergens gas terugnemen om het behapbaar te houden. Ik heb wat dat betreft ook vooral naar de reistijd gekeken. Openbaar vervoer is ook wel een optie, maar vergt veel tijd en kosten. Voor mij een heel drastisch besluit, maar ik kies nu voor GRC Groningen. Ik zie het bovendien ook als een uitdaging om op een hoger niveau te spelen.”

Goede organisatie

Dit is het tweede seizoen dat Richard op de dinsdagavond met de stad-Groninger zondag eerste klasser meetraint en hij had vanaf het begin een klik. “GRC Groningen is een ambitieuze vereniging met een goede organisatie en vergelijkbaar met vv Sweel. Ik zal komend seizoen aansluiten bij de selectie. Ik kijk uiteraard nog wel met een schuin oog naar de verrichtingen van Sweel. Ik heb op ’t Alterbarg met ontzettend veel plezier gespeeld en zal het zeker gaan missen.”

Een ding is zeker: vv Sweel gaat Richard missen : als voetballer en als clubman. Richard heeft doorgaans weinig overtredingen nodig om zijn tegenstander uit het duel te spelen en is tweebenig. Hij heeft ook het lef om in te dribbelen en voorin op te duiken.

Op het veld en in zijn rol als clubbestuurder lijkt hij een stille kracht. Een fijne, serieuze jongen met een rustige persoonlijkheid. Daar heb je nooit omkijken naar, omdat hij elke dag levert.

We wensen Richard veel succes met zijn studie en hopen op een succesvol vervolg bij zijn nieuwe club GRC Groningen.