Peter Pot wil met mix van jong en oud Olyphia zien groeien: “Idee hebben dat we ergens om meedoen”

Peter Pot (49) heeft het goed naar zijn zin bij Olyphia. (© Martijn Bijzitter)

Veel jonge gezichten en een ervaren as. Met deze mix gaat sv Olyphia dit seizoen op zoek naar een nieuw gezicht waarbij plezier moet gaan leiden tot succes. Trainer Peter Pot wacht een uitdagende zoektocht. “Voor ons is het kijken hoe we gaan spelen en met wie we gaan spelen.”

De ploeg uit het Friese Noordwolde is bezig aan het tweede seizoen in de derde klasse. Na een tijdje te lang op de teentjes te lopen in de tweede klasse, was een terugkeer naar een niveau lager onvermijdelijk. Inmiddels ligt een vrij kleurloos en afgebroken seizoen achter de rug en is men vol vertrouwen aan de nieuwe competitie begonnen.

Het doel? “Ik hoop dat we met de eerste zes meekunnen draaien”, stelt de 49-jarige Pot, die aan zijn tweede seizoen bij sv Olyphia bezig is. “Het is belangrijk dat we het idee hebben dat we ergens om meedoen. Voor de rest moeten we vooral handhaven.” Die laatste uitspraak heeft te maken met een visie voor de toekomst: uitgroeien tot een stabiele derdeklasser. “Anders komen we tegelijk te staan met de kleine clubjes in de buurt. Dat willen wij niet.”

Olyphia zwaaide ervaren spelers als Bert Veenstra, Jeroen Dolstra, Tim Bethlehem en Marcel Bennink uit naar verenigingen in de omgeving. Met jeugdige vervanging is presteren en plezier de methode om dit jaar te voorkomen dat spelers weer gaan vertrekken. “Als je op dit niveau wil blijven spelen, moet je jongens van de club erbij houden.”

De aanvoer van nieuwe spelers is in de ogen van Pot veelbelovend. ,,We hebben vier, vijf jongens uit JO-19 die in aanmerking komen. We kunnen natuurlijk niet alles weghalen, we mogen niet alles ten koste laten gaan van de jeugd. Aan de andere kant denk ik, als je 17 of 18 jaar bent en je kunt het niveau aan, dan moet je niet stilstaan in je ontwikkeling.” Met oudere jongens in de as, die ook speelden in de tweede klasse en kneedbare spelers wil Pot uiteindelijk meer kleur gaan geven aan de bescheiden dorpsclub.

Bronvermelding: Voetbalkrant 2020 / Steenwijker Courant