Op maandag 28 oktober informatieavond over wandelvoetbal

Op maandag 28 oktober a.s. organiseert vv Sweel op sportpark ’t Alterbarg voor belangstellenden een informatieavond over Wandelvoetbal.

Het onderwerp staat inmiddels bij de club uit Zweeloo prominent op de agenda. Vv Sweel wil de 60-plussers op ’t Alterbarg in de gelegenheid stellen om wandelend tegen een balletje te trappen. Vv Sweel haakt daarmee in op de landelijke trend dat steeds meer ouderen het wandelvoetbal als een leuke vorm van bewegen ervaren.

Bestuurslid Remko Koopman van vv Sweel wil het wandelvoetbal dan ook graag op de kaart zetten, omdat het in een behoefte voorziet. ‘Niet twijfelen, gewoon beginnen. Het is ideaal voor 60-plussers die op hun ‘oude dag’ nog actief bezig willen zijn. Het mag dan wel niet flitsend zijn, maar volgens kenners is het geweldig om te doen.’

Uitkomst

Er komt ook voor de doorgewinterde voetballers in Zweeloo en omstreken een moment dat ze niet meer meekomen met het veteranenvoetbal, maar de echte diehards missen het spelletje en de sociale contacten. Wandelvoetbal is volgens Remko Koopman dan een uitkomst. ‘Ik heb her en der geïnformeerd en ben enthousiast geworden. ‘Is dat niet wat voor ons?’, vroeg ik aan de oudere voetbalgarde in Zweeloo, bij wie het voetbalbloed nog steeds kruipt waar het niet gaan kan.”

Lacherig

Niet rennen tijdens een potje voetbal, dat voelt wel wat onnatuurlijk. Er wordt vaak een beetje lacherig over gedaan en dat snapt Koopman wel. “Voetbal hoeft niet snel te gaan om mooi te zijn. Als kijkspel is het niet boeiend, maar om te doen wel. En je wordt er wel degelijk moe van. De praktijk wijst uit dat spelers door deelname aan het wandelvoetbal wel degelijk fitter zijn geworden.”

“Het zou leuk zijn als ook een paar buurclubs het initiatief omarmen, want een uur reizen in de auto ga je ook niet doen om een potje te voetballen. Onze ervaring is dat clubs en spelers niet moeten twijfelen, maar het gewoon moeten gaan doen. Dan komen ze erachter hoe leuk het is en als er meer teams zich aanmelden, komen  er ook weer meer tegenstanders om tegen te spelen.”

Positieve reacties

Voorzitter Jaap de Haan van Raptim is eveneens positief gestemd. “Wij hebben met onze veteranen  de afspraak gemaakt om eerst onderling het wandelvoetbal uit te proberen. We hebben dan ook de mogelijkheid om flexibel met de regels om te gaan. Voorlopig nemen wij dus nog niet in competitieverband deel.” Ook CSVC heeft plannen in ontwikkeling en wil dit in samenwerking met FC Emmen vorm gaan geven. “Komend seizoen hopen we het startsein te kunnen geven”, aldus bestuurslid Anton Nevels.  Germanicus neemt vooralsnog een afwachtende houding aan. “Mocht echter blijken dat onze leden belangstelling hebben voor het wandelvoetbal, dan staan we er uiteraard altijd voor open”, zegt voorzitter Michel Pot. Dat geldt ook voor VIOS(O). Secretaris Esther Zwiers van KSC noemt het een waardevol initiatief. ‘Het is wel degelijk de moeite waard om het te onderzoeken. Als we dit regionaal vorm kunnen geven, dan zullen we daar zeker bij aansluiten.’ Protos blijft zich vooralsnog concentreren op het 45+-voetbal, waarmee de club uit Steenwijksmoer twee jaar geleden van start is gegaan.

Basisregels

Remko Koopman legt in hoofdlijnen de basisregels uit: ‘Er wordt wandelend gevoetbald met zes tegen zes. Het voetbal is op een kleiner veld en duurt ook korter: een wedstrijd is vijftien tot twintig minuten lang. Verder mag de bal niet hoger komen dan heuphoogte en is lichamelijk contact niet toegestaan.” In ons land wordt momenteel wandelvoetbal aangeboden door ongeveer 300 clubs, waaronder diverse betaald voetbalorganisaties.

Fittest

Om wandelvoetbal echt gestalte te kunnen geven moeten er volgens Koopman nog wel een aantal belangrijke zaken worden geregeld. “Spelers moeten onder meer een fittest ondergaan voordat we een wedstrijd kunnen organiseren. Ook moeten er voldoende spelers beschikbaar zijn. Ik ben nu bezig om ouderen enthousiast te krijgen voor walking voetbal. Pas bij voldoende belangstelling gaat de bal rollen”, aldus Remko Koopman.

De informatieavond op maandag 28 oktober op ’t Alterbarg begint om 20.00 uur. Bij de foto: De Coevorder voetbalclubs willen 60-plussers enthousiast maken voor wandelvoetbal.

Foto: KNVB Media