Ontknoping titelrace in derde klasse D op slotdag: Sweel heeft beslissing in eigen hand, maar slotduel is scenario dat Alfred Hitchcock geschreven zou kunnen hebben

Ook de 21ste speelronde in de derde klasse D bracht nog geen uitsluitsel.

Het kansrijke trio Sweel, Sc Erica en Twedo is nog volop in de race voor de titel met nog slechts een speelronde te gaan, met de apotheose komende zondag. Even drie op een rij, voor de duidelijkheid: 1. Sweel 44 punten (doelsaldo +21), 2. Sc Erica 42 (+23), 3. Twedo 42 (+17).

Er zijn van die ontknopingen die de voetballiefhebbers uit Zweeloo niet snel meer zullen vergeten. Die een belangrijk plaatsje in de geschiedenisboeken van de club zullen krijgen. Dat geldt – ongeacht het resultaat – zeker voor de climax van dit seizoen. Een scenario dat Alfred Hitchcock, de ‘Master of Suspense’, geschreven zou kunnen hebben. Met de ontknoping in Sleen, dat zondag met 2-5 zegevierde bij Schoonebeek

Sweel deed zondagmiddag wat het moest doen, maar ook Sc Erica en Twedo lieten geen steken vallen. De ploeg van Marnix Bakker won op ’t Alterbarg met 3-2 van Titan. Sc Erica versloeg Raptim met 4-2 en Twedo was in en tegen Weerdinge veel te sterk : 0-6.

Sweel had tegen Titan in de eerste helft de beste kansen, maar ging daar te nonchalant mee om. Aan de andere kant dwongen de gasten uit Nieuw-Weerdinge weinig echt uitgespeelde kansen af. De thuisploeg kwam na een halfuur door een benutte strafschop van Richard Speelman op 1-0. Sweel leek daarmee bevrijd van de spanning en kreeg meerdere goede kansen om de score te verdubbelen.

De equipe uit Zweeloo verzuimde echter de nekslag uit te delen en kreeg daarvoor in de tweede helft de rekening gepresenteerd. Goalgetter Harmjan Moesker deed weer eens van zich spreken en zette de gelijkmaker op het bord.

Sweel kwam snel met het antwoord: Stein Jansen hield het hoofd koel en scoorde op schitterende wijze de 2-1. Richard Speelman volgde het voorbeeld van Jansen en met een prachtige individuele actie bracht hij met zijn tweede treffer van de middag de stand op 3-1.

Na de aansluitingstreffer (3-2) van opnieuw Harmjan Moesker werd de slotfase van de wedstrijd nog even billenknijpen. Uiteindelijk werd het een magere 3-2 overwinning, maar daar maalde niemand om.

Het vizier van het legioen stond inmiddels al bij komende zondag. De slotdag van de competitie, ronde 22, waar het werkelijk nog alle kanten op kan.

Sweel heeft de beslissing weliswaar in eigen hand, zoals dat heet met een cliché. Maar wat is logica in de zinderende top van derde klasse D… zondag zullen we het weten!

Foto’s Gerda Looije/ meer foto’s op Facebook