OldStar René Aasman (52) uit Zwinderen: “vv Sweel is een echte familie- en vriendenclub”

René Aasman woont in Zwinderen, maar koestert het voetbal bij vv Sweel.

René speelt al sinds zijn jeugdjaren bij Sp. Zweeloo. “De club had toen nog een eigen jeugdafdeling, er was in die jaren nog geen JVS of vv Sweel…..”Maar de tijden veranderen, en wat kunnen we tevreden zijn dat het anno 2022 allemaal zo goed functioneert : vv Sweel is een echte familie- en vriendenclub en daar wil ik graag deelgenoot van zijn.”

Elfde veldspeler

Ruim tien jaar stond René onder de lat in de hoofdmacht van Sp.Zweeloo. Een typisch meevoetballende doelman, een elfde veldspeler. “Ver vanuit het doel meedoen aan het spel, lange ballen kunnen onderscheppen en toch ook de goede passes geven. Dat zijn aspecten die de hedendaagse doelman eigenlijk in zijn bagage moet hebben. Overigens draait het natuurlijk nog altijd om ballen tegenhouden dan opbouwen”. lacht René.

Trede later in Sweel 2

Op 34-jarige leeftijd deed hij een stapje terug om plaats te maken voor Remko Koopman en Thomas Kamman. “Ik ging een trede lager verder in Sweel 2 en werd veldspeler. Zes jaar later deed de club toch nog weer een kortstondig beroep op de voormalige doelman. “Dat waren de promotiewedstrijden tegen VVS Oostwold. Door blessures stond ik plots weer even onder de lat. Een mooie ervaring en – net als het behaalde kampioenschap in 2004 met Sp. Zweeloo – een van mijn mooiste herinneringen.”

Sweel 45+

Door zijn werkzaamheden als rietdekker heeft René het voetbal de afgelopen verder afgebouwd en is nu nog op de vrijdagavond actief in het 45+team en bovendien ook al jarenlang clubsponsor.

In de brandweerkazerne aan de Brinkweg in zijn geboortedorp spreken we met René niet alleen over het voetbal bij vv Sweel, maar ook over zijn leven dat al bijna dertig jaar in het teken staat van de hulpverlening.

Rietdekker : een eeuwenoud ambacht
Als rietdekker laat René z’n handen spreken en houdt hij een eeuwenoud ambacht levend. In zijn rol als brandweerman zorgt René bij brand of andere calamiteiten voor adequate hulpverlening. “Ik weet nooit hoe mijn agenda er over vijf minuten uitziet. Het ene moment sta ik op het dak, het andere moment spring ik in de auto om in volle vaart naar de kazerne te rijden voor hulpverlening bij brand en ongevallen.”

Van vader op zoon
De brandweer is als een familie. In Zwinderen geldt dat zeker. Het gaat vaak over van vader op zoon. Ook bij René die het stokje van zijn vader Menno overnam. Blussen is hem met de paplepel ingegoten, evenals hard werken en kwaliteit te leveren. Al op jonge leeftijd had hij toekomstperspectief ingevuld : rietdekker en brandweerman.

Vrijwillig, niet vrijblijvend
René wilde graag wat doen voor de samenleving doen en hij wist wat het betekende om je beschikbaar te stellen als brandweervrijwilliger. “Je kiest bewust voor dit vak, het is enorme innerlijke drive om je medemens te helpen. Natuurlijk kan ik ook niet ontkennen dat er stuk avontuur bij komt kijken. Hoewel je, zoals de naam al zegt, het werk geheel vrijwillig en dus slechts voor een vergoeding doet, is het werk helemaal natuurlijk niet vrijblijvend. Word je opgeroepen, dan moet je uitrukken. Een uitgebreide opleiding volgen en veel oefenen zijn ook verplicht.”

Branden, ongelukken en stormschade…….
Er wordt volgens Aasman nogal wat gevraagd van de hedendaagse brandweerman of-vrouw. “We doen natuurlijk veel meer dan branden blussen. Een ernstige aanrijding, een auto te water, een lekkende of gekantelde tankauto met gevaarlijke stoffen, of stormschade, allemaal zaken waarbij de hulp van de brandweer kan worden ingeroepen.“