OldStar Michel Burger (49) woont in Hoek van Holland, maar zijn voetbaltijd in Zweeloo zal hij nooit, nóóit meer vergeten

Het jubileumfeest van vv Sweel is een uitgelezen moment om mooie herinneringen aan honderd jaar voetbal in Zweeloo te koesteren, en enkele er nog eens uit te lichten.

Dat doen we onder andere met Michel Burger uit Hoek van Holland. De prachtige kustplaats aan de Noordzee – met liefst 3,5 kilometer strand in de achtertuin – zal de 49-jarige oud-Aaldenaar samen met zijn vrouw Miranda Popken en hun twee zoons Stefan (18) en Joost (15) niet snel meer inruilen voor Zuidoost-Drenthe. De herinneringen aan de voetbaltijd in Zweeloo zitten echter nog heel vers in het geheugen. “Dat zal ik nooit, nóóit meer vergeten!”

Op 17-jarige leeftijd debuteerde Michel in de hoofdmacht van Sp. Zweeloo. “Het betrof een oefenwedstrijd onder leiding van trainer-coach Anjo Stevens waarbij ik ook prompt m’n eerste doelpunt maakte in het geel/zwarte tricot. ”

Michel speelde bij voorkeur in de spits. “Samen met Gert Sikken, waarbij ik veelal het aanspeelpunt en aangever was, Gert zorgde voor de doelpunten!”

Promotieduel

Als mooiste herinnering op het sportieve vlak noemt Michel het promotieduel naar de derde klasse in het seizoen ‘95/’96. “Deze wedstrijd tegen BSVV verloren we helaas vlak voor tijd of beter gezegd verloren we van de scheidsrechter, die een hele dubieuze penalty gaf. Ook op de avondwedstrijden in het onder 23 jaar-team kijk ik met veel plezier op terug.”

Stapavonden in Groningen-centrum

Michel vervolgt: “Buiten de lijnen zijn er genoeg mooie herinneringen/anekdotes met velen uit de spelersgroep. De vrijdag- en zaterdagavonden in De Troubadour (later De Lindeboom) in Oosterhesselen en niet te vergeten de stapavonden in met name Groningen-centrum tot in de late uurtjes. Maar @Erik Elders, maak je geen zorgen: ‘what happened in Groningen, stays in Groningen’ 😉.”

Gelukkige omstandigheid

Tijdens zijn studie in Zwolle pendelde Michel een aantal jaren tussen Zwolle en Zweeloo om in ieder geval 1x in de week mee te kunnen trainen en de wedstrijden op zaterdag te spelen. “Met m’n OV-kaart voor het weekend was ik in de gelukkige omstandigheid dat ik voor de trainingen door-de-weeks van de toenmalige sponsorgroep een tegemoetkoming in de reiskosten ontving.”

Trainers

Michel noemt het leuk en leerzaam om verschillende trainers te hebben meegemaakt met ieder hun eigen stijl van trainen en coachen : 1990 – 1991 Anjo Stevens, 1991 – 1993 Hennie Hemme, 1993 – 1994 Wim Elshof, 1994 – 1995 Anjo Stevens en 1995 – 1997 Tinus Schimmel. “Ik bewaar ook  goede herinneringen aan het bevlogen echtpaar Bas en Nel van Jole. Bas in de rol van leider van het eerste elftal met zijn dosis Haagse humor en Nel, die altijd trouw meeging en het wassen van de voetbalkleding verzorgde.”

Club bedanken

“Het feit dat ik nog steeds (maar nu niet-spelend) lid ben van het huidig vv Sweel is mijn manier om te club te bedanken voor de hele fijne voetbaljaren toen!”

Michel Burger is inmiddels al weer tien jaar nauw betrokken bij vv HVC’10 uit Hoek van Holland. Van 2012 – 2018 was hij actief als jeugdtrainer en jeugdleider en vanaf 2018 clubscheidsrechter voor zowel jeugd- als seniorenteams. Sinds 2015 is Michel bovendien spelend lid van tennisvereniging VT De Hoek.

Samen met Gerben trouw Oranje-supporter

Samen met Gerben Niehof bezoekt Michel al jarenlang bijna alle thuiswedstrijden van het Nederlands elftal, maar schuwen ze ook de uitwedstrijden en eindtoernooien niet. “Zo zijn we onder andere in Charkov, Parijs, Porto, Londen, Bern en Leipzig geweest om Oranje aan te moedigen en een beetje bier te drinken. WK Qatar 2022 is voor ons helaas net een brug te ver en bovendien blijkt er ook een beperkte hoeveelheid bier beschikbaar voor het legioen…!”