OldStar Erik Holties schittert als keeper en topscheidsrechter

In het seizoen 2002/2003 nam Erik Holties uit Oosterhesselen na een fraaie staat van dienst van vijftien seizoenen afscheid als keeper van ZBC om zijn sportieve loopbaan voort te zetten als voetbalscheidsrechter. En ook die rol was op zijn lijf geschreven !

Eerste kampioen van Nederland….zelfs RTL-4  toog naar ‘t Alterbarg

De mooiste herinnering als doelman van ZBC heeft Erik nog vers in het geheugen. “In het seizoen 1996/1997 werden wij met overmacht de eerste kampioen van het landelijk amateurvoetbal. Dat werd een regelrechte happening en zelfs RTL4 toog met een cameraploeg naar Zweeloo. Hoofdsponsor Henk Mekkes had daar destijds een groot aandeel in, ZBC stond weer eens in de picture!”

Succesvolle switch van keeper naar scheidsrechter

Erik maakte in 2003 de switch van keeper naar scheidsrechter. Zijn doel : ooit doordringen tot de top van het vaderlandse amateurvoetbal. Dat lukte glansrijk en ook veel sneller dan hij zelf ooit had verwacht.

Aan het eind van het seizoen 2005/2006 promoveerde Holties naar groep 1. En in 2010 zette hij op 40-jarige leeftijd met de promotie naar de landelijke lijst (toenmalige Topklasse) de kroon op zijn werk. Een trede hoger richting het Betaalde Voetbal zat er helaas niet meer in. Gezien zijn leeftijd kwam Erik niet meer in aanmerking voor het profvoetbal. Deze grens lag aanvankelijk op 33 jaar, maar werd gedurende zijn periode richting de top van het amateurvoetbal naar beneden bijgesteld. Een bittere pil, want hij was die uitdaging graag aangegaan.

De lat ligt hoog….

Erik is een sportman pursang en legt de lat hoog …in alles wat hij doet. Het is de aard van het beestje. Iemand die zich optimaal voorbereidt op wedstrijden, energiek is en altijd uitgaat van eigen kracht. Mentaal en conditioneel sterk. Als scheidsrechter floot hij jarenlang op het hoogste niveau van Nederland en leidde wedstrijden om het nationaal amateurkampioenschap.

De andere kant van het leven

Sinds 2016 zag Erik ook de andere kant van het leven. Hij maakte iets heel heftigs mee. Openhartig beschrijft Erik hoe de wereld – tot twee keer toe – voor hem instortte – maar uiteindelijk ook weer openging – toen hij werd getroffen door een ernstige ziekte. .

Heftige periode

In die heftige periode ontdekte Erik meer dan ooit wat pas echt belangrijk is in het leven.   Succesmomenten kregen plots een heel andere lading. ‘Wedstrijden’ die hij nooit eerder had gespeeld, met vele tranen die hij vergoot van inspanning, verdriet, maar ook intense blijdschap na een voorspoedig herstel. “Natuurlijk kun je niet alles weg relativeren, maar ik geniet meer dan ooit van elke dag die ik nu leef. Vaak kijk ik nog even achterom en ben ik ontzettend dankbaar dat ik na twee ingrijpende periodes er weer bovenop ben gekomen. Maar nu toch ook vooral het vizier op de toekomst gericht en plannen maken met mijn gezin, op het werk en als fanatiek mountainbiker en wielrenner. Het leven is meer dan de moeite waard!”, zegt Erik.

Zaterdag is de oud-topscheidsrechter en oud-doelman van ZBC de leidsman bij het duel OldStars Sweel –  Sweel 1.