OldStar Bernd Hollander heeft lange staat van dienst voor het voetbal in Zweeloo : van speler, leider, sponsor naar trouw supporter

We schrijven juni 2011. ZBC kan terugblikken op een fantastisch seizoen. De doelstelling van de equipe uit Zweeloo in het eerste jaar in de 2e klasse L was simpel : handhaving.

De historische en niet voorziene ticket voor de nacompetitie zette het legioen echter op andere gedachten. Opeens lonkte een stap hoger, maar ZBC struikelde in de nacompetitie tegen FC Wolvega. Wat overheerste waren louter positieve gevoelens.

En het sportieve succes heeft ZBC geen windeieren gelegd. De selectie van trainer-coach Jaap Scholing kon in het seizoen 2011/2012 liefst tien nieuwe spelers verwelkomen.

Daartegenover stond echter wel het vertrek van een boegbeeld van de hoofdmacht: Bernd Hollander. Hij keerde na de zomerreces in 2011 niet meer terug in de technische staf. Na zes jaar zette de Aaldenaar een punt achter zijn rol als teamleider.

Lange reeks van jaren
Daarmee kwam tegelijk ook een eind aan een lange reeks van jaren waarin Bernd aan de hoofdmacht verbonden is geweest. Vanaf zijn 18e jaar is hij als speler actief geweest voor ZBC 1 en in 2005 werd hij teamleider. “Ik heb geleefd voor het voetbal. Kende prachtige momenten, maar in 2011 was het klaar.” Bernd ging gaat overigens niet verloren voor de voetbalsport én ZBC. ‘Hij bleef op de zondagochtend weer een balletje trappen in één van de lagere seniorenteams en uiteraard supporter en sponsor.

Trots op prestaties
Bernd Hollander gaat even terug naar meer dan tien jaar geleden. Nog altijd heeft de Aaldenaar bewondering voor de prestaties van de hoofdmacht in 2010/2011. “Met een derde plaats en een ticket voor de nacompetitie was er alle reden voor een juichstemming. We waren apetrots op de prestaties van het eerste elftal. Vrijwel niemand had dit vooraf voor mogelijk gehouden. Tot en met maart 2011 hebben wij angstvallig naar beneden gekeken. Dat wij uiteindelijk in nacompetitie uit mochten komen, waarbij promotie naar de 1e klasse tot de mogelijkheden behoorde was boven verwachting. Even hielden wij rekening met de unieke kans dat wij voor het derde jaar op rij promotie-festiviteiten mochten organiseren. Dit was jammer genoeg niet gelukt, wat niet wegneemt dat wij konden terugkijken op een super seizoen.”

Fusie
2011 is ook het jaar waarin ZBC en Sp. Zweeloo in gesprek gingen over een mogelijke fusie. Bernd Hollander is daar altijd een groot voorstander van geweest. “De terugloop van het aantal voetballers was één van de redenen waarom de beide clubs de handen ineen wilden slaan. Voor de jeugd, de dames en de lagere elftallen zou een mogelijke fusie bovendien geen grote consequenties hebben. De jeugd en de dames zullen op zaterdag blijven spelen en de lagere seniorenelftallen houden de keuze om op zaterdag of zondag uit te komen. Dit geldt niet voor het eerste en het tweede elftal van de fusievereniging. Hiervoor zal door de voetballers een keuze voor de zaterdag of de zondag gemaakt moeten worden. De uiteindelijk vrijwel unanieme steun voor de fusie tussen ZBC en Sp. Zweeloo was veelzeggend : “Het hoort absoluut in het rijtje “mooiste momenten uit de clubhistorie!”, aldus Bernd.