Oer-ZBC’ers Westerhof en Masselink feliciteren v.v. Sweel

Henk en Lukas beide 75 jaar lid van ZBC

Een unicum is het niet, maar wel bijzonder. Henk Westerhof (85) en Lucas Masselink (85) zijn dit jaar 75 jaar lid van v.v. ZBC. De club fuseert vandaag (1 juli) a.s. met Sp. Zweeloo en  gaat verder als v.v. Sweel. Natuurlijk speelt nostalgie en sentiment na drie kwart eeuw bij de beide oer-ZBC’ers een rol van betekenis, maar de fusie is volgens Westerhof en Masselink voor de nabije toekomst voor het voetbal in Zweeloo een goede zaak. ‘De jeugd speelt al jarenlang samen en dat marcheert voortreffelijk. Er is een prima harmonie binnen de beide verenigingen en dit is het juiste moment dat ZBC en Sp Zweeloo samen verder gaan. We zijn straks lid van v.v. Sweel en dat is een mooie gedachte.’

Henk Westerhof debuteerde op 15-jarige leeftijd in de hoofdmacht van ZBC en vormde samen met Jan Hoving een hecht verdedigingsduo. Hoogtepunt noemt Westerhof, die ook 75 jaar lid is van muziekvereniging BOM, het kampioenschap in 1946 in de 1e klasse van de Drentse Voetbalbond. ‘Dat was een geweldig team en een hechte eenheid.’ Westerhof nam op 33-jarige leeftijd afscheid van het prestatief voetbal, maar maakte zich als bestuurs- en kaderlid in diverse functies verdienstelijk voor de club.

Ook Lucas Masselink kan terugblikken op een mooie sportieve periode bij ZBC. Hij weet zich nog de titel in de oorlogsjaren met het aspirantenteam in Oosterhesselen te herinneren. Net als Westerhof speelde ook Masselink een aantal jaren in het eerste team. Na zijn actieve voetbalperiode werd hij elftalleider en nam zitting in de elftalcommissie.

ZBC heeft grote namen voortgebracht. Met respect spreken Westerhof en Masselink onder meer over de rol van meester Joosten. ‘ZBC was zijn lust en zijn leven. Hij was een aantal jaren voorzitter, was teamleider en van het eerste elftal en gold als inspirator van het jeugdig ZBC-talent. Hij heeft veel voor de club betekend.’

Henk Westerhof en Lucas Masselink zijn anno 2014 nog steeds trouwe supporters van de club. Bij vrijwel alle thuis- en uitwedstrijden staan ze aan de lijn. Dit seizoen was handhaving voor ZBC 1 kantje boord, maar gelukkig heeft de hoofdmacht het gered en speelt ook komend seizoen in de 3e klasse. ‘Dat is in ieder geval een mooie opsteker voor v.v. Sweel. Onze nieuwe club waar we veel vertrouwen in hebben’, aldus Westerhof en Masselink.

Bijschrift foto: Lucas Masselink (l) en Henk Westerhof zijn 75 jaar lid van v.v. ZBC. (Foto: Monique Jonkman-Koolen)